Leirskolefolket samlet på UWC

Publisert: 15.11.2022

Tradisjonen tro var leirskolefolk fra hele landet samlet til nasjonalt kurs i uke 45. Denne gang var det UWC leirskule som var stedet, idyllisk beliggende på Haugland i Fjaler kommune.
Fra 6.-10. november fikk  over 60 leirskoleentusiaster naturopplevelser, læring og glede, i beste leirskoleånd. Mangfoldet i leirskolefamilien er stort, og UWC bidrar godt til bredden.

I ei lita bygd 15 mil nord for Bergen, i en vakker vestlandsfjordarm, tar UWC Røde Kors Nordisk imot mennesker fra hele verden, i skjønn forening med kortreiste norske leirskolebarn, hovedsaklig fra fylkene Vestland og Møre&Romsdal.

I den grad de selv har etnisk mangfold på egen skole, får leirskoleelevene i alle fall oppleve det her. Språk, hudfarger, klesstiler, kulturer blandet sammen i spenning, forventning og glede. Det hele rammet inn i en del av Norges ikoniske reiselivsnatur.

På dette lille verdensgymnasiet bor det 204 studenter fra 91 nasjoner. UWC-ungdommen og og leirskolebarna får livsviktig og livsvarig læring sammen. UWC-studentene reiser hjem med IB-eksamen i lomma, leirskolebarna med smak av læreplanens kompetansemål som bare leirskole kan gi, selvinnsikt og mestringsopplevelser.

Alle tar med seg minner for livet, bygget på bærekraft, fred og samhold, sentrale verdier i UWC Nordisk-filsofien.

UWC-studentene arrangerte kveldsunderholdning med engasjement og innlevelse til stor jubel fra publikum.

Deltakerne fikk en variert og lærerik uke på Haugland:

-Padletur i Dalsfjordens sidearm til et gammelt ombygget naust hvor det var servering av betasuppe.

-Oppfrisking av grunnleggende førstehjelpskunnskaper og behandling av hypotermi.

-Besøk av redningstjenestens helikopter fra Florø med demonstrasjon av opphenting av personer etter kanovelt.

-Fornying av kompetansebevis livredning.

-Omvisning i knivproduksjonen til den tradisjonsrike Helle Fabrikker i Holmedal.

-Fottur i Fredensborgparken til sorenskriver Landmarks gamle familiegravsted.

-Orientering om UWC sine leirskoleaktiviteter og bruk av vestlandsnaturens vann og land.

-Selvkomponert pizza i leirskolens baksthus.

-Diskusjoner og erfaringsdeling rundt aktuelle leirskoletemaer.

-Besøk til og festmiddag i Lillingstoneheimen i Flekke, en ærverdig storgård som representerer møtet mellom norsk bygdekultur og engelske overklassetradisjonar.

En Hellekniv blir til.

Sentrale personer i arr.gruppa på UWC venter spent på om redningshelikopteret dukker opp. fv Leonora og videre leirskolelærerne Josh på samband og Vetle og Joakim kledd for kanovelt og luftig redningsaksjon.

Alle fikk komme tett på redningshelikopteret og besetningen på 7 svarte villig vekk på alle spørsmål.

Pensum for leirskolelæreren

Briefing og kulturhistorisk stopp på den opprinnelige ferdselsveien fra Flekke, den gang fjordarmene var dagens bilveier, bruer og tunneler. Fredelig, sosialt og miljøvennlig.

Landsstyret var godt representert. fv Une Marie Narvestad, Geir Stillingen, Marie Kristin Heide, Elise Gjestvang, Trond Setlo og Martin Berg.

Norsk Leirskoleforening og 60 kursdeltakere takker UWC Nordisk for gjestfrihet og strålende dager, helt uavhengig av vestlandsregnet, i nydelige omgivelser på Haugland.