Handlingsprogram 2020-2021

1  Oppfølging av landsmøtets vedtak og strategier

  • Landsstyret utarbeider en konkret arbeidsplan og rolledeling i styret for å sikre en god oppfølging av landsmøtets vedtak og strategier.
  • Ivareta de ulike interessegruppene i foreningen; bedrifter, pedagogisk personale og brukere.
  • Hovedfokus på leirskole som pedagogisk metode og som en verdifull læringsarena for elevene, i tillegg til leirskole som næring.

Leirskoleopphold gir gevinster og positive bidrag på flere samfunnsmessige satsingsområder:

  • Bred læring som imøtekommer skolens formålsparagraf og læreplaner.
  • Folkehelse
  • Miljø
  • Bærekraftig utvikling
  • Den norske friluftslivstradisjonen
  • Kulturformidling
  • Integrering
  • Forebygge og avdekke sosial kontroll ved at alle deltar
  • Sosial utjevning
  • Klassemiljø, skoletrivsel og motvirke skolefrafall
  • Sosial kompetanse
  • Avdekke og forebygge mobbing
  • Mestring, selvbilde og psykisk helse
  • Praktisk virkelighetsnær læring

2  Organisasjonsutvikling

  • Landsstyret søker å videreutvikle NLF som en pedagogisk interesseorganisasjon for leirskoler og naturskoler, innenfor de ressurser som står til rådighet.
  • Jobbe for at leirskole-Norge står samlet under NLF-paraplyen for å styrke arbeidet med å sikre og videreutvikle leirskoleordningen.
  • Rekruttere nye medlemmer, særlig gjennom leirskolene.
  • Videreutvikle og forsterke etablerte nettverk med andre aktuelle organisasjoner og myndigheter.
  • Se på alternativer for hvordan man kan gjennomføre Landsmøter, slik at flere vil delta.
  • Styrke samarbeidet med vertskommunene.
  • Delta i det nordiske samarbeidet. Fullføre arbeidet med NLR`s historikk.
  • Bruke visjonen.
  • Pleie den nye nettsiden leirskole.no
  • Bruke NLF`s Facebook, Twitter og Instagram-konti for å fremme leirskoletilbudet
  • Revidere gjeldene vedtekter for behandling på neste landsmøte.

3  Pedagogisk utviklingsarbeid

  • Landsstyret vil bruke alle anledninger til å initiere pedagogisk utviklingsarbeid innenfor uteskole, leirskole, naturskole og friluftsliv.
  • Kvalitetssikre nye leirskoler gjennom NLF`s befarings- og godkjenningsordning for aktuelle søkere.
  • Følge opp nåværende leirskolemedlemmer på kvalitet og forsvarlighet i henhold til NLF`s retningslinjer og forankring til læreplanverk og kompetansemål.
  • Arbeide spesielt med svømming, livredning og bading samt klatring og rappellering.
  • Etablere kontakt med lærerutdanningsinstitusjoner og universiteter for å initiere forpliktende samarbeid, og for å oppfordre studenter og forskere til å gjøre relevante avhandlinger innenfor interessefeltet.
  • Arbeide for gode ordninger ved studenter i observasjons-praksis.
  • Drive veiledning og kursvirksomhet på oppdrag.
  • Initiere og delta i prosjekter.

4  Informasjon

  • Spre kjennskap til leirskole, uteskole, naturskole og miljølære gjennom skriftlig informasjon.
  • Ved skolestart sende ut leirskolekatalogen til alle landets grunnskoler, FAU og samarbeidspartnere.
  • Legge ut nyheter på leirskole.no, Facebook, Twitter og Instagram.
  • Informere og innhente informasjon fra personlige medlemmer og medlemstedene via e-post.
  • Sørge for artikler og relevant stoff til media.
  • Styret utarbeider mediestrategi.
  • Utarbeide budskapsnotat når styret forventer felles opptreden.
  • Profilering av leirskoleordningen på lærerstevner.
  • Deltagelse på Friluftslivets uke; synliggjøre leirskole som rekrutteringsarena.
    Samarbeid med lokale turistforeninger/FL ifm «Natt i naturen»/ «Kom deg ut»
  • Iverksette tiltak med tanke på etniske minoriteter og leirskole.
    Arrangere leirskolebesøk for familier med annen etnisk opprinnelse gjennom tiltaksmidler fra Miljødirektoratet.
  • Samarbeide med offentlige instanser som Fylkesmann, direktorat, departement, natursekken.no og med alle politiske partier.
  • Samarbeide med aktuelle organisasjoner, som Utdanningsforbundet, FUG, Norsk Friluftsliv, Friluftslivets fellesorganisasjon, DNT og Forbundet Kysten.
  • Spre kjennskap om den norske leirskoleordningen i de nordiske landene.
  • Sørge for god informasjonsflyt.
  • Hjelpe leirskoler med relevant stoff når det dukker opp situasjoner der leirskole blir utfordret på ulike måter. Bruke leirskole.no som base.

5  Kompetanseutvikling

  • Bidra til konkrete kompetansefremmende tiltak – lokalt, regionalt og på landsbasis.
  • Arrangere høstkurs i 2020 og 2021
  • Arrangere landsmøte i 2021
  • Delta på nordisk seminar i 2020 og 2021
  • Spre informasjon om kurs som kan passe for leirskolelærere.

6  Følge opp § 13-7b, lovfestet leirskoleopphold

  • Arbeide for at den etablerte leirskoletradisjonen blir videreført gjennom fullverdige leirskoleopphold; 4 døgn i et nytt miljø med naturen som læringsarena.
  • Arbeide for å gjeninnføre forskrift for leirskolevirksomhet.
  • Arbeide for at leirskoleopplæring får en tverrfaglig plass i fagfornyelsen.
  • Pleie kontakten med partigruppene på Stortinget for å sikre leirskolen som system både juridisk, organisatorisk og økonomisk.
  • Påvirke hensiktsmessig bruk av statstilskuddet til dekning av elevenes reise og opphold.
  • Arbeide for å beholde post 66, øremerket tilskudd til leirskoleopplæring, samt høyne kostnadsfaktoren.
  • Synliggjøre gevinstene ved leirskole som bidrag til mangfoldet i grunnskoletilbudet.
  • Bistå skoler og leirskoler lokalt med mål om at alle elever skal få et fullverdig leirskoletilbud. Bruke nettsiden http://leirskole.no/hvorfor-leirskole/ som hjelpemiddel.