Handlingsprogram 2022-2023

1            Oppfølging av landsmøtets vedtak og strategier

  • Landsstyret utarbeider en konkret arbeidsplan og rolledeling i styret for å sikre en god oppfølging av landsmøtets vedtak og strategier.
  • Ivareta de ulike interessegruppene i foreningen; bedrifter, pedagogisk personale og brukere.
  • Hovedfokus på leirskole som pedagogisk metode og som en verdifull læringsarena for elevene, i tillegg til leirskole som næring.

 

2            Organisasjonsutvikling

  • Landsstyret søker å videreutvikle NLF som en pedagogisk interesseorganisasjon for leirskoler og naturskoler, innenfor de ressurser som står til rådighet.
  • Jobbe for at leirskole-Norge står samlet under NLF-paraplyen for å styrke arbeidet med å sikre og videreutvikle leirskoleordningen.
  • Rekruttere nye personlige medlemmer, særlig gjennom leirskolene.
  • Videreutvikle og forsterke etablerte nettverk med andre aktuelle organisasjoner og myndigheter.
  • Delta i det nordiske samarbeidet.
  • Bruke foreningens visjon; «Naturopplevelse – læring – glede»
    Bruke begrepet «livsmestring» i kombinasjon med visjonen.
  • Pleie nettsiden leirskole.no
  • Bruke NLF`s Facebook, Twitter og Instagram-konti for å fremme leirskoletilbudet.
  • Se på hvordan medlemmene og den enkelte leirskole kan bidra til aktivitet på foreningens sosiale medier.

 

3            Pedagogisk utviklingsarbeid

  • Landsstyret vil søke å initiere pedagogisk utviklingsarbeid innenfor uteskole, leirskole, naturskole, friluftsliv, natur- og miljølære og bærekraftig utvikling.
  • Kvalitetssikre nye steder som vil drive leirskole gjennom NLF`s befarings- og godkjenningsordning.
  • Se på hvordan både foreningen og leirskolene kan ha et økt fokus på klima, miljø, naturvern og bærekraftig utvikling.
  • Følge opp de anbefalte leirskolene på kvalitet og forsvarlighet i henhold til NLF`s retningslinjer og gjeldende læreplanverk.
  • Forberede fornyet anbefaling i 2024.
  • Søke aktiv kontakt med myndigheter/skolesjefer i vertskommuner for å støtte og fremme leirskoledriften.
  • Utrede forslag til Samarbeidsutvalg på leirskolen, nedfelt som et formelt samarbeidende organ. Jfr. lovverket.
  • Arbeids- og ansvarsdelinger mellom vertskap og pedagoger. Klare skiller, men felles produkt. Se på eksisterende føringer for medlemmer i NLF og i arbeidet med en forskrift.
  • Anbefale at driver skal bli hørt ved ansettelse av pedagogisk personale.
  • Anbefale at kommunene ansetter og avlønner instruktører med spisskompetanse for leirskolen som fagarbeider.
  • Øke leirskolenes fokus på nye kompetansemål innenfor svømming, selvberging og livredning utendørs.
  • Etablere kontakt med lærerutdanningsinstitusjoner og universiteter for å initiere forpliktende samarbeid, og for å oppfordre studenter og forskere til å gjøre relevante avhandlinger innenfor interessefeltet.
  • Stimulere til bruk av leirskole som praksisplass. Arbeide for gode ordninger ved studenter i observasjonspraksis og veiledningspraksis.
  • Drive veiledning og kursvirksomhet på oppdrag.
  • Initiere og delta i prosjekter.
  • Svare på høringer

 

Leirskoleopphold gir gevinster og positive bidrag på flere samfunnsmessige satsingsområder:

  • Bred læring som imøtekommer skolens formålsparagraf og læreplaner.
  • Folkehelse
  • Miljø
  • Bærekraftig utvikling
  • Den norske friluftslivstradisjonen
  • Kulturformidling
  • Integrering
  • Forebygge og avdekke sosial kontroll ved at alle deltar
  • Sosial utjevning
  • Klassemiljø, skoletrivsel og motvirke skolefrafall
  • Sosial kompetanse
  • Avdekke og forebygge mobbing
  • Mestring, selvbilde og psykisk helse
  • Praktisk virkelighetsnær læring.

 

4            Informasjon

  • Spre kjennskap til leirskole, uteskole, naturskole, natur- og miljølære og bærekraftig utvikling ved alle anledninger og gjennom skriftlig informasjon.
  • Ved skolestart sende ut leirskolekatalogen til alle landets grunnskoler, FAU og samarbeidspartnere.
  • Legge ut nyheter på leirskole.no, Facebook, Twitter og Instagram.

Fortløpende vurdere hensiktsmessig bruk og evt. nye plattformer.

  • Informere og innhente informasjon fra personlige medlemmer og medlemsstedene, i hovedsak via e-post.
  • Sørge for artikler og relevant stoff til media.
  • Styret utarbeider mediestrategi etter behov.
  • Utarbeide budskapsnotat i saker der foreningen skal stå samlet.
  • Profilering av leirskoleordningen på lærerstevner, Arendalsuka og andre aktuelle arrangementer.
  • Deltagelse på Friluftslivets uke. Synliggjøre leirskole som rekrutteringsarena til den norske friluftslivstradisjonen.
  • Samarbeid med lokale turistforeninger/FL ifm «Natt i naturen»/ «Kom deg ut»
  • Iverksette tiltak med tanke på etniske minoriteter, integrering og leirskole. (Søke samarbeid med NAFO)
  • Vurdere leirskolebesøk for familier med annen etnisk opprinnelse gjennom tiltaksmidler fra Miljødirektoratet.
  • Samarbeide med offentlige instanser som Statsforvalteren, aktuelle direktorater, departementer, natursekken.no og med alle politiske partier.
  • Samarbeide med aktuelle organisasjoner, som Utdanningsforbundet, FUG, Norsk Friluftsliv, Friluftslivets fellesorganisasjon, DNT og Forbundet Kysten, 4H, Skogselskapet, Speiderforbundet, NJFF og med KS.
  • Spre kjennskap om den norske leirskoleordningen i de nordiske landene.
  • Sørge for god informasjonsflyt.
  • Hjelpe leirskoler med relevant stoff når det dukker opp situasjoner der leirskole blir utfordret på ulike måter. Bruke leirskole.no som base.

 

5            Kompetanseutvikling

  • Bidra til konkrete kompetansefremmende tiltak – lokalt, regionalt og på landsbasis.
  • Oppfordre og stimulere leirskoler til å sende ansatte på årlig nasjonalt leirskolekurs.
  • Arrangere leirskolekurs i 2022
  • Arrangere kurs og landsmøte i 2023 på Fagerli leirskole.
  • Delta på nordisk seminar i 2022 på Island.
  • Arrangere nordisk seminar sommeren 2023 i Norge.
  • Spre informasjon om kurs som kan passe for leirskolelærere.

 

6            Sikre leirskoleordningens plass i ny opplæringslov.

  • Arbeide for at den etablerte leirskoletradisjonen blir videreført gjennom fullverdige leirskoleopphold; 4 døgn i et nytt miljø med naturen som læringsarena.
  • Arbeide for å sikre offentlig finansiering av undervisningspersonalet på leirskoler gjennom kommunal ansettelse.
  • Arbeide for å gjeninnføre forskrift for leirskolevirksomhet i ny Opplæringslov.
  • Pleie kontakten med partigruppene på Stortinget for å sikre leirskolen som system både juridisk, organisatorisk og økonomisk.
  • Påvirke tilstrekkelige! statstilskuddet til dekning av elevenes reise og opphold.
  • Arbeide for å gjeninnføre (post 66 som) øremerking av tilskudd til leirskoleopplæring, samt høyne tilskuddsbeløpet.
  • Synliggjøre gevinstene ved leirskole som bidrag til mangfoldet i grunnskoletilbudet, og som pedagogisk metode for å fremme samfunnsmessige satsingsområder som folkehelse, sosial utjevning, integrering og bærekraftig utvikling.
  • Bistå skoler og leirskoler lokalt med mål om at alle elever skal få et fullverdig 4-døgns leirskoletilbud.