Leirskole og Friluftsrådene

Publisert: 21.08.2017

Friluftsrådene har god utbredelse rundt om i landet,- lokalt og regionalt. De fleste er organisert  langs kysten, men det finnes etter hvert noen «innenlands» også,- bl.a. i Valdres.

For oss på Brennabu leirskole  har kontakten  med Friluftsrådet vært svært nyttig.

Vi har i samarbeid med Valdres Friluftsråd arrangert friluftsskole for barn i egen kommune/region nå i 2 år og planlegger det 3. i uke 26 i år.

Vi har delvis brukt ledere som har lyst fra leirskolelærer-staben vår, delvis hentet inn eksterne.  Alle har vært  lønnet av prosjektet.

Friluftsrådene sitter på midler som nettopp skal drive opplæring om allemannsretten, ferdsel i utmark mm;- altså leirskolers spesialfelt.

Med dette som samarbeidsområde og med tilskudd fra Friluftsrådet har vi kunnet tilby et rimelig opplegg for barn mellom 9-12 år.

Det har vært en  uke med dag-aktiviteter der elevene busses opp og ned fra bygda. Siste døgnet har vi invitert til overnatting i telt for dem som har lyst.

Slik har vi nådd også «våre egne» bygdebarn med den kompetansen vi sitter på, og dessuten fått vist fram hva vi driver med i lokalmiljøet.

Elevene som har deltatt på friluftsskolen har kommet igjen,- kjenner oss og kjenner nå bedre til hva slags friluftsliv en kan drive med i eget nærområde.

Det har vært en flott vinn-vinn-virkning og jeg kan bare anbefale andre leirskoler å ta kontakt  med sitt nærmeste friluftsråd for evt å drøfte tilsvarende muligheter.

Elisabeth Mellbye
Brennabu leirskole