Nye budsjetthøringer med NLF-anmodninger til komitèene

Publisert: 25.10.2024

Med dagens kommuneøkonomi er lovfestingen i 2019 avgjørende for leirskolenes overlevelse. Det er vi og elevene svært takknemlige for, men det er fortsatt noen utfordringer som vi ønsker at politikerne ser på.

Varigheten med 4 overnattinger, miljøskiftet og økonomiske forhold rundt ordningen ble presentert for kommunalkomitèen og utdanningskomitèen.

Dette er vårt høringsinnspill i kortversjon:

 

LEIRSKOLE               BUDSJETTHØRING 2024
Høringsinnspill angående elevenes leirskoletilbud;
oppfølging av lovfestingen, kvalitet og læringsutbytte.

Et verdifullt tilbud
I 2019 ble retten til ett opphold ila grunnskolen lovfestet av et samlet Storting etter en lang og grundig saksbehandling. (Jfr. §4-6 i nye Opplæringslova.) Det har vært en suksess. Lovfestingen har gjort slutt på uforutsigbarhet og uønskede kutt i tilbudet for elevene, og
vært avgjørende for å sikre elevene en særlig verdifull læringsarena. Tilbudet er viktigere enn noen gang med tanke på gevinster innenfor mange satsingsområder;

NLF-leder Trond Setlo møtte komitèene, la fram budskapet og svarte på spørsmål.

  • Klassemiljø, skoletrivsel, lærelyst og motivasjon
  • Sosial kompetanse, empati og toleranse
  • En uke med like regler, forventninger og krav,
    bygget på menneskerettighetenes verdigrunnlag
  • En ny arena for å håndtere uenighet og utfordringer
  • Styrker relasjonen mellom elever og lærere ved å bo og leve sammen i 4 døgn
  • Emosjonell kompetanse
  • Forebygge skolefrafall
  • Forebygge mobbing
  • Praktiske oppgaver
  • Virkelighetsnær og utforskende læring som gir dybdelæring
  • Vise andre sider av seg selv gjennom nye oppgaver og utfordringer
  • Tilpasset opplæring og mestringsopplevelser for alle
  • Kommunikasjon og praktisk samarbeid

      • Fysisk aktivitet
      • Folkehelse, fysisk og psykisk
      • Integrering, bekjempe fordommer og fremmedfrykt
      • Sosial utjevning
      • Forebygge utenforskap og sosial kontroll
      • Oppleve og mestre en helt mobilfri og skjermfri uke
      • Videreføre den norske friluftslivstradisjonen
      • Refleksjon og ro gjennom naturen som kontemplasjon
      • Miljø og bærekraftig utvikling, sporløs ferdsel og naturvern
      • Kulturformidling
      • Livsmestring ved en uke hjemmefra
      • Et obligatorisk tilbud for alle som gir fellesopplevelser, minner for livet og styrker fellesskolen og tilhørighet på tvers av sosiale lag og etnisk opprinnelse.

Kvaliteten trues
Disse gevinstene er dessverre utsatt for press grunnet krevende kommuneøkonomi. I harde prioriteringer legger mange kommuner seg på lovens minimum til tross for liten besparelse. For leirskoletilbudet betyr det kortere opphold, kortere reisevei og redusert kvalitet. Det svekker læringsutbyttet for elevene og gir mindre effekt av hver krone investert. Denne utviklingen bryter med intensjonen bak lovfestingen.

Varigheten på minimum 4 overnattinger og miljøskiftet ved å reise bort er to av grunnpilarene i leirskoleidèen og er viktige suksesskriterier for tilbudet og læringsutbyttet.

Våre tall fra landets leirskoler underbygger GSI-tallene som viser at omkring 1 av 4 elever nå får et kortere amputert tilbud.
Vi ber om at komitèen ser på tiltak for å stanse denne uheldige utviklingen.

Norsk leirskoleforenings bidrag til løsning er, som tidligere informert, vårt landsmøtevedtak om ikke å tilby kortere 3 døgns opphold av hensyn til kvaliteten i tilbudet for elevene. Vi er usikre på hvilket utslag vedtaket vil gi, og vi og skolene trenger støtte og drahjelp for å sikre intensjonen bak lovfestingen.
Vi ber om at komitèen ser på det.

To leirskoleopphold
Leirskoleopplæring har en over 50-årig lang tradisjon som et verdifullt tilbud i grunnskoleløpet, og er viktigere enn noen gang. Gevinstene ved leirskoleopplæring samsvarer særdeles godt med Stortingsmelding 34 (2023-2024) om en mer praktisk skole for bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn.
Derfor har vi i vårt høringssvar fremmet forslag om to leirskoleopphold, ett på barnetrinnet og ett på u-trinnet, gjerne ett ved kysten og ett i fjellet.
En løsning kan være å opprette et stimuleringstilskudd der kommunene kan søke midler til et leirskoleopphold til, i tillegg til det som er lovfestet.
Vi ber komitèen vurdere det.

Gjeninnføre en forskrift for leirskolevirksomhet
Det er et stort mangfold i leirskoletilbudet. Det er bra, men det krever også gode nasjonale føringer. Leirskolestedene eies og drives av kommuner, stiftelser, ideelle organisasjoner og private. Det er ulik former for kombinasjonsdrift på leirskolene. Kapasitet, sesong, beliggenhet, naturmiljø og aktiviteter varierer. Felles for alle bemannede leirskoler er kravet om kommunalt ansatt undervisningspersonell, jfr. Opplæringslova §17-10. Denne bestemmelsen har vært og er avgjørende for kvaliteten på det pedagogiske opplegget. Også andre sider av leirskolevirksomheten trenger føringer.
For å sikre rammene rundt ordningen og kvaliteten i opplæringen for elevene, ber vi komitèen vurdere å gjeninnføre en forskrift for leirskolevirksomhet.

Leirskoleopplæring på anbud!
Det er priskonkurranse mellom leirskolene på oppholdskostnaden; kost, losji og på transport. Det er greit, men disse kostnadene må holdes adskilt fra undervisningskostnaden som faktureres av vertskommunene. Det er feil å legge ut undervisning på anbud slik innkjøpsordningen fungerer i mange kommuner nå. Det er en trussel mot kvaliteten i det lovfestede pedagogiske tilbudet for elevene.
Vi ber om at komitèen ser på egnet løsning.

16.10.2024

Norsk Leirskoleforening
v/Trond Setlo, leder

Grete Wold fra SV er opptatt av leirskoletilbudet, og stilte spørsmål om hva kommuner velger som alternativ til bemannet leirskole når det skal spares penger. Svaret er at skolene sliter med å erstatte det leirskolene tilbyr. Andre løsninger blir ikke noe rimeligere og kvaliteten blir dårligere. Skolene mangler kompetansen, utstyret og fasilitetene.

Gå tilbake til oversikten