NLF var invitert av FRIFO til å delta på denne konferansen som skulle være et motstykke til den tradisjonelle årlige Helsekonferansen . Til forskjell fra den konferansen der pasienten , behandlingene og sykdommene står i fokus, var denne alternative konferansen fokusert på helseforebyggende arbeid med hovedblikk på friluftsliv . Den skulle også ha et ekstra øye på innvandrerbefolkningen i dette bildet. I underkant av 200 personer hadde meldt seg til konferansen som ble ledet av Abid Q. Raja. 12 ulike organisasjoner hadde innlegg om sitt arbeid inn under dagens tema. Fra NLF var det nestleder Elisabeth Mellbye som holdt innlegget med støtte av styremedlemmene Aslak Thorsen og Liv Berit Romtveit i salen. Vårt innlegg hadde tittelen « Leirskole styrker folkehelse og integrering» og tok for seg de ulike læringsmessige , sosiale og helsemessige gevinstene ved et leirskoleopphold samt hvilken struktur dette er bygget opp rundt. Vi fikk sendt gode signaler om nødvendigheten av å sikre leirskole ila grunnskoletida. Av innledere ellers foruten FRIFO selv kan nevnes, DNT Drammen og omegn, Friluftssenteret i Gamle Oslo, Byplanlegger fra Arendal om å tilrettelegge for friluftsliv i tettbygd strøk, Røde Kors Friluftsliv, Tjukkas-gjengen, Drammen Ballklubb og SFO, Norges Astma –og Allergiforbund m fl. Avslutningsvis møtte et politisk panel av stortingsrepresentanter fra alle partier – unntatt Høyre. Runden blant dem viste engasjement og interesse både for konferansen i seg selv og for betydningen av aktivitet i friluftsliv. På direkte spørsmål fra NLF om politikerne opplevde det som greit at rammeoverførte midler til kommunene ment for leirskole gikk til andre ting, rakk både SV og KrF å si et bastant nei til det før en hastet videre til andre tema. NLF opplevde dette som en nyttig arena å delta i. Som medarrangør fikk vi også være med å åpne konferansen samt at vår logo hadde en framtredende posisjon under hele konferansen. På veggavisa for konferansen kom det opp mange gode forslag på konkrete tiltak for å fremme folkehelse gjennom friluftsliv. Flere av innspillene omhandlet nødvendigheten av leirskole som en systematisk del av grunnskolen. Disse innspillene ble i etterkant av konferansen overlevert helseminister Bent Høie. Ref. em