Norsk Leirskoleforening har i januar hatt møter med Kunnskapsdepartementet, kunnskapsministerens statssekretær og politiske partier.
Det har vært nyttige møter med fokus på problemstillinger innenfor følgende 4 temaer:
§13-7b: «Kommunen skal som ein del av grunnskoleopplæringa tilby elevane leirskoleopphald eller annen skoletur med minst tre overnattingar i samanheng.»
Den nye loven har flere positive og viktige effekter:
– Slutt på at klasser/skoler rammes av leirskolekutt mens andre får reise.
– Slutt på uro og usikkerhet rundt tilbudet. Forutsigbarhet for skoler og leirskoler.
– Mange elever som tidligere ikke fikk reise, får nå del i et verdifullt, annerledes og unikt opplæringstilbud.
– Leirskoleopplæringen har fått en klar forankring til grunnskolen som sikrer og videreutvikler at tilbudet imøtekommer sentrale overordnede mål i læreplanverket og mange ulike kompetansemål i fagplanene på en tverrfaglig og praktisk måte.
– Loven har vært avgjørende for å sikre tilbudet under koronapandemien.
Negative utilsiktede effekter som det er behov for å se på:
– Tilbudet som var ment å sikres gjennom lovfestingen utfordres og undergraves av formuleringen «…eller annan skoletur med 3 overnattingar i samanheng», fordi kommuner tolker det som å gjelde også for opphold på leirskoler bygget opp etter et pedagogisk opplegg på 4 døgn. Det var ikke meningen fra Stortingets side, og medfører:
– Amputerte opphold med ofte vesentlig redusert kvalitet i læringsutbytte.
– Uheldig for elevene, lærerne og leirskolene når noen reiser hjem på torsdag og andre får bli til leirskoleuka er ferdig på fredag. Det skaper en unødvendig intern uro og misnøye.
– Undergraver det pedagogiske opplegget leirskolen er bygget opp på.
– Utfordrer det å ta litt lengre reiser til et nytt naturmiljø som er sentralt i leirskoleidèen.
NLF har meldt inn at:
– Det er behov for å se på hvordan leirskoletradisjonen med 4 overnattinger/en skoleuke kan sikres bedre.
– Det bør vurderes å registrere i GSI varighet på opphold.
LEIRSKOLEUNDERSØKELSEN høsten 2020:
NLF har foretatt en leirskoleundersøkelse om utviklingen av 3-døgns opphold etter at den nye loven kom. 47 av 52 leirskoler har besvart undersøkelsen.
§ 10-3 i samvirkning med den nye loven
§10-3 Personell ved leirskolar
Undervisningspersonalet ved leirskolar med fast pedagogisk bemanning skal vere tilsett i den kommunen der leirskolen ligg. Departementet kan gi forskrifter om kompetansekrav for personalet ved faste leirskolestader.
§10-3 har vært og er avgjørende for leirskoleordningens utvikling, kvalitet og integritet. Det er en viktig paragraf for elevenes pedagogiske tilbud med tanke på vertskommunens rolle og kvalitetssikring, og en sikkerhet for brukerskolene.
NLF har meldt inn at:
– Det bør vurderes å si noe om kompetansekrav til undervisningspersonalet på leirskoler ut over dagens krav til ped. utdanning/ansettelse i grunnskolen.
– Den nye loven kan forenkles ved å slå sammen dagens lovparagrafer om leirskole;
§§ 13-7b og 10-3.
– Den nye loven må sikre kvaliteten i den norske leirskoletradisjonen med tanke på varighet og nytt naturmiljø.
– Vurdere gjeninnføring av tidligere forskrift for leirskolevirksomhet med tanke på krav, kvalitet og sikkerhet som lovpålagt tilbud.
(NLFs anbefalingsordning for leirskoler bygger på denne forskriften sammen med dagens lovverk og læreplaner.)
Opplæringslovutvalgets NOU 2019-23
Forslaget til utredningsgruppa når det gjelder leirskole går på tvers av det et samlet Storting vedtok i 2019 og de begrunnelsene som ligger bak, politisk og faglig.
Forslaget undergraver dagens ordning og en 50 årig leirskoletradisjon.
Utvalgets begrunnelser er både mangelfulle og feilaktige. (Viser til NLF`s høringssvar for nærmere begrunnelser.)
NLF har stilt spørsmålet:
Vil leirskoleforslaget i NOU 2019-23 forkastes og tilbudet fortsatt sikres gjennom ny lov?
BRUKERUNDERSØKELSEN okt/nov. 2020
NLF har gjort en kort brukerundersøkelse på hva elevenes medfølgende lærere på leirskole mener om tilbudet. Vi har foreløpig fått svar fra 197 medfølgende lærere som har vært på opphold ved 19 ulike leirskoler i perioden oktober og november 2020.
Svarene er oppsiktsvekkende samstemte.
(Tidligere post 66 kap. 225 på statsbudsjettet.)
Fjerningen av øremerket tilskudd til leirskoleopplæring har flere uheldige følger:
– Insitamentet til fullverdig 4 døgns opphold ble borte med tilskuddet.
(Føringene i det tidligere tilskuddet medførte redusert utbetaling ved valg av 3 døgns opphold.)
– Utilsiktet konsekvens med økt etterspørsel etter og krav om 3 døgns opphold.
– Usikkerhet rundt vertskommunenes fakturering av undervisningskostnaden når statlig kostnadsfaktor/refusjonssats ble borte.
NLF har etter samråd med Udir gitt følgende veiledning.
Leirskolenes/vertskommunenes refusjonskrav kan beregnes slik:
Vertskommunen finner sin kostnad pr. elev ved å dividere kommunens totale årlige undervisningskostnad i 2020 med leirskolens totale elevantall i 2020.
Denne elevsatsen multipliseres med skolens/gruppens elevantall for å fastsette vertskommunens refusjonskrav til den enkelte brukerkommune.
På denne måten har vertskommunen full kontroll på ønsket inndekning av egne kostnader.
– Det er uheldig at undervisningskostnaden blir trukket inn i markedskonkurransen sammen med prisen på kost/losji (jfr. DOFFIN). Det gir en utilsiktet og uønsket virkning der pedagogisk kvalitet kan gå på akkord med økonomisk press.
Oppholdsutgiften er leirskolestedenes fortjeneste og driftsgrunnlag, mens undervisningskostnaden på leirskolene skal være et null-regnskap mellom brukerkommune og vertskommune som en gjesteelevsordning.
NLF har meldt inn at:
– Det er behov for å se på løsninger på denne problematikken slik at midlene til opplæringen går til formålet og kvaliteten i tilbudet sikres.
– Pandemien har vært krevende for leirskolenes økonomi og drift.
– Mange avlysninger i 2020. Om lag halvparten har fått nye uker for oppholdet.
– Leirskolene har gjort tilpasninger og iverksatt koronatiltak som har virket svært godt.
– Samarbeidet med brukerskolene under oppholdet har fungert bra.
Fakturering og betaling av avlyste opphold:
– Fellesuttalelsen med KS, etter møter i mai-20 med bistand fra KD, har bidratt til at det i hovedsak har gått greit med en delvis fakturering av avlyste opphold, med noen unntak.
Nå kommer det nye utfordringer med 2. gangs avlysning av utsatte opphold som er delvis betalt.
NLF har meldt inn at:
Det er behov for tiltak og føringer for kostnadsfordeling i slike tilfeller.
Er det mulig med øremerket støtte til utsatte leirskoleopphold?
Norsk Leirskoleforening avventer svar og følger opp problemstillingene i det videre arbeidet.