Opplæringslovutvalget vil undergrave leirskoletilbudet

Publisert: 08.06.2020

Av Trond Setlo, leder Norsk Leirskoleforening (NLF)

Det er forunderlig at et offentlig nedsatt fagutvalg som har jobbet i over to år med NOU 2019:23 fremmer forslag som vil oppheve leirskole som tilbud til alle elever, uten å gå inn i begrunnelsene for at leirskole i fjor ble lovfestet som en rettighet for alle norske elever av et samlet Storting! Gevinstene ved leirskole som pedagogisk metode er ikke berørt i NOU’en, og konsekvensen av utvalgets forslag vil bli uro, kutt og svekket kvalitet. Har ikke utvalgsmedlemmene fulgt med i den pedagogiske debatten om leirskole?

Kutt og pengeinnsamlinger?
Leirskole vil med dette forslaget igjen havne på kommunenes kuttlister, mot skolenes, lærernes, foreldres og elevenes ønske. Det viser historien, og det har tidligere rammet tusenvis av barn. Vil utvalget tilbake til situasjonen med masse uro, elev- og foreldreaksjoner?

Forslaget vil skape behov for pengeinnsamlinger langt utenfor grensene for gratisprinsippet og føre leirskole tilbake til en uverdig situasjon der elever på ett trinn ved en skole får reise på leirskole det ene året, men ikke elevene på trinnet under, året etter. Én skole får reise, mens naboskolen må være hjemme. Det er en ulikhet i det norske skolesystemet som vi ønsker å komme vekk fra, ikke øke. Lovfestingen i 2019 som et samlet Storting står bak, var et overmodent vedtak.

Hvorfor lovfesting?
Det var mange tungtveiende grunner til at tilbudet endelig ble lovfestet i juni 2019:
En uke på leirskole handler om livsmestring, dybdelæring, naturforståelse og bærekraftig utvikling, fysisk aktivitet og folkehelse, klassemiljø og skoletrivsel, praktisk læring, tilpasset opplæring, tverrfaglighet og integrering for å nevne noe av det sentrale i leirskolemetodikken.
Dette settes inn i en ramme med naturen som læringsarena, med naturopplevelser som setter varige spor. Det er for mange et første møte med den norske friluftslivstradisjonen. Elevene får oppleve gledene ved det enkle friluftslivet i trygge rammer, i kombinasjon med formidling av norsk historie og kultur. Varigheten og et nytt miljø er suksessfaktorer og legger grunnlaget for dybdelæring. Leirskole gir sosial trening som styrker vennskap, integrering og mestring på mange nivåer. Det er stolte barn som reiser hjem etter en uke «alene» på leirskole, rikere på livserfaring og mestringsopplevelser. Leirskole som læringsarna er et viktig element for å imøtekomme kompetansemålene i framtidens skole.

Det NOU 2019:23 konkluderer med om leirskole, avdekker en manglende forståelse av tilbudet. Forslaget torpederer rett og slett hele den etablerte leirskoleordningen, og det basert på feilaktige og mangelfulle begrunnelser. Det gir grunn til uro for hvordan også andre sider av opplæringen kan være behandlet!

For skolen, elevene og leirskoleordningen forventer vi at regjering og Storting ser at utvalget på denne delen av skoletilbudet gjør en grov skivebom. Leirskole som verdifull nasjonal læringsarena være sikret som del av grunnskolen for at alle elever skal få tilbudet, og ikke minst for at sikkerheten og den pedagogiske kvaliteten fortsatt skal være god.
Leirskole er viktigere enn noen gang.

Les Høringssvar NOU2019-23 leirskole fra NLF med begrunnelser.