Handlingsplan 2024 – 2025
Handlingsplanen er retningsgivende for landsstyrets arbeid i neste 2-års periode.
1 Oppfølging av landsmøtets vedtak og strategier
- Landsstyret utarbeider en konkret arbeidsplan og rolledeling i styret for å sikre en god oppfølging av landsmøtets vedtak og strategier.
- Ivareta de ulike interessegruppene i foreningen; bedrifter, pedagogisk personale og brukere.
- Hovedfokus på leirskole som pedagogisk metode og som en verdifull læringsarena for elevene, i tillegg til leirskole som næring.
2 Organisasjonsutvikling
- Landsstyret søker å videreutvikle NLF som en pedagogisk interesseorganisasjon for leirskoler og naturskoler, innenfor de ressurser som står til rådighet.
- Jobbe for at leirskole-Norge står samlet under NLF-paraplyen for å styrke arbeidet med å sikre og videreutvikle leirskoleordningen.
- Rekruttere nye personlige medlemmer, særlig gjennom leirskolene.
- Videreutvikle og forsterke etablerte nettverk med andre aktuelle organisasjoner og myndigheter.
- Delta i det nordiske samarbeidet.
- Bruke foreningens visjon; «Naturopplevelse – læring – glede»
- Pleie nettsiden leirskole.no
- Bruke NLF`s Facebook-sider for å fremme leirskoletilbudet.
- Se på hvordan medlemmene og den enkelte leirskole kan bidra til aktivitet på foreningens sosiale medier.
- Valgkomiteen foreslår å vurdere styrets sammensetning når det gjelder antall styremedlemmer, evt. å redusere fra 6 til 4 styremedlemmer.
3 Pedagogisk utviklingsarbeid
- Landsstyret vil søke å initiere pedagogisk utviklingsarbeid innenfor uteskole, leirskole, naturskole, friluftsliv, natur- og miljølære og bærekraftig utvikling.
- Kvalitetssikre nye steder som vil drive leirskole gjennom NLF`s befarings- og godkjenningsordning.
- Se på hvordan både foreningen og leirskolene kan ha et økt fokus på klima, miljø, naturvern og bærekraftig utvikling.
- Følge opp de anbefalte leirskolene på kvalitet og forsvarlighet i henhold til NLF`s retningslinjer og gjeldende læreplanverk.
- Gjennomføre fornyet anbefaling til 2024.
- Søke aktiv kontakt med myndigheter/skolesjefer i vertskommuner for å støtte og fremme leirskoledriften.
- Utrede forslag til Samarbeidsutvalg på leirskolen, nedfelt som et formelt samarbeidende organ. Jfr. lovverket.
- Arbeids- og ansvarsdelinger mellom vertskap og pedagoger. Klare skiller, men felles produkt. Se på eksisterende føringer for medlemmer i NLF og i arbeidet med en forskrift.
- Øke leirskolenes fokus på nye kompetansemål innenfor svømming, selvberging og livredning utendørs.
- Oppdatere nettsiden på de til enhver tid gjeldende lover og læreplaner.
- Etablere kontakt med lærerutdanningsinstitusjoner og universiteter for å initiere forpliktende samarbeid, og for å oppfordre studenter og forskere til å gjøre relevante avhandlinger innenfor interessefeltet.
- Stimulere til bruk av leirskole som praksisplass. Arbeide for gode ordninger ved studenter i observasjonspraksis og veiledningspraksis.
- Drive veiledning og kursvirksomhet på oppdrag.
- Initiere og delta i prosjekter.
- Svare på høringer
Leirskoleopphold gir gevinster og positive bidrag på flere samfunnsmessige satsingsområder:
- Bred læring som imøtekommer skolens formålsparagraf og læreplaner.
- Folkehelse
- Miljø
- Bærekraftig utvikling
- Den norske friluftslivstradisjonen
- Kulturformidling
- Integrering
- Forebygge og avdekke sosial kontroll ved at alle deltar
- Sosial utjevning
- Klassemiljø, skoletrivsel og motvirke skolefrafall
- Sosial kompetanse
- Avdekke og forebygge mobbing
- Mestring, selvbilde og psykisk helse
- Praktisk virkelighetsnær læring.
4 Informasjon
- Spre kjennskap til leirskole, uteskole, naturskole, natur- og miljølære og bærekraftig utvikling ved alle anledninger og gjennom skriftlig informasjon.
- Ved skolestart sende ut leirskolekatalogen til alle landets grunnskoler, FAU og samarbeidspartnere.
- Legge ut nyheter på leirskole.no og Facebook.
Fortløpende vurdere hensiktsmessig bruk og evt. nye plattformer.
- Informere og innhente informasjon fra personlige medlemmer og medlemsstedene, i hovedsak via e-post.
- Sørge for artikler og relevant stoff til media.
- Styret utarbeider mediestrategi etter behov.
- Utarbeide budskapsnotat i saker der foreningen skal stå samlet.
- Profilering av leirskoleordningen på lærerstevner, Arendalsuka og andre aktuelle arrangementer.
- Deltagelse på Friluftslivets uke. Synliggjøre leirskole som rekrutteringsarena til den norske friluftslivstradisjonen.
- Samarbeid med lokale turistforeninger/FL ifm «Natt i naturen»/ «Kom deg ut»
- Iverksette tiltak med tanke på etniske minoriteter, integrering og leirskole. (Samarbeide med NAFO, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring.)
- Vurdere leirskolebesøk for familier med annen etnisk opprinnelse gjennom tiltaksmidler fra Miljødirektoratet.
- Samarbeide med offentlige instanser som Statsforvalteren, aktuelle direktorater, departementer og med alle politiske partier.
- Samarbeide med aktuelle organisasjoner, som Utdanningsforbundet, FUG, Norsk Friluftsliv, DNT, Friluftsrådenes Landsforbund (FL), Forbundet Kysten, 4H, Skogselskapet, Speiderforbundet, NJF og med KS.
- Spre kjennskap om den norske leirskoleordningen i de nordiske landene.
- Sørge for god informasjonsflyt.
- Hjelpe leirskoler med relevant stoff når det dukker opp situasjoner der leirskole blir utfordret på ulike måter. Bruke leirskole.no som base.
- Momskompensasjon og leirskolevirksomhet.
5 Kompetanseutvikling
- Bidra til konkrete kompetansefremmende tiltak – lokalt, regionalt og på landsbasis.
- Oppfordre og stimulere leirskoler til å sende ansatte på årlig nasjonalt leirskolekurs.
- Arrangere leirskolekurs i 2024 på Kragerø maritime leirskole.
- Arrangere kurs og landsmøte i 2025.
- Arrangere nordisk seminar sommeren 2024 i Norge; Jondal leirskole.
- Delta på nordisk seminar i 2025.
- Spre informasjon om kurs som kan passe for leirskolelærere.
6 Sikre leirskoleordningens plass i ny opplæringslov.
- Arbeide for at den etablerte leirskoletradisjonen blir videreført gjennom fullverdige leirskoleopphold; 4 døgn i et nytt miljø med naturen som læringsarena.
- Arbeide for å sikre offentlig finansiering av undervisningspersonalet på leirskoler gjennom kommunal ansettelse.
- Arbeide for å gjeninnføre (post 66 som) øremerking av tilskudd til leirskoleopplæring, samt høyne tilskuddsbeløpet.
- Arbeide for å gjeninnføre forskrift for leirskolevirksomhet i ny Opplæringslov.
- Pleie kontakten med partigruppene på Stortinget for å sikre leirskolen som system både juridisk, organisatorisk og økonomisk.
- Påvirke tilstrekkelige statstilskuddet til dekning av elevenes reise og opphold.
- Synliggjøre gevinstene ved leirskole som bidrag til mangfoldet i grunnskoletilbudet, og som pedagogisk metode for å fremme samfunnsmessige satsingsområder som folkehelse, sosial utjevning, integrering og bærekraftig utvikling.
- Bistå skoler og leirskoler lokalt med mål om at alle elever skal få et fullverdig 4-døgns leirskoletilbud.
- Arbeide for at opplæringskostnad og oppholdskostnad ikke sammenblandes ved offentlige anskaffelser. Arbeide imot at undervisning på leirskole legges ut på anbud.
Forslag til handlingsplanen fra salen.
1: NLF utformer et skriv til alle kommunene i Norge hvor det utgreies om vedtaket om å kun tilby 4 dager. Og hvorfor NLF nå ser behovet for fatte et slikt vedtak for sine medlemmer.
2: NLF utformer et forslag til hvordan vi medlemmer kan rapportere inn utviklingen og resultatet av endringen. Hvilken effekt har vedtaket? Evaluere og vurdere eventuelle endringer
3: NLF klargjør med utdanningskommiteen på Stortinget hva intensjonen med nytt lovverk betyr.
4: Utrede skattejuridiske sider av MVA på opphold/mat ved leirskoleopphold. Flere leirskoledrivere ser behov for å få en bedre avklaring av den skattejuridiske tolkningen av MVA på leirskoleopphold, dvs IKKE betaling for den pedagogiske delen. Vi ønsker at dette kan utredes i regi av NLF og i samarbeid med leirskoledrivere slik at det kan bli en felles tolkning for leirskoledrift.
5: Utarbeide et skriv vi kan sende inn ved anbud som fremhever viktigheten av at vi er NLF-anbefalt og hva det vil si.
6: Fremme forståelsen av at leirskole skal søke å være et «annet miljø».
7: Miljøsertifisering gjennom NLF
Innstilling: Landsmøtet godkjenner handlingsplanen for perioden 2024 – 2025
Ny innstilling til votering: Landsmøtet godkjenner handlingsplanen med de nye innspillene
Vedtak: Forslag til handlingsplan med nye innspill vedtatt med 48 av 51 stemmer