Dette står i lovforslaget:
«Tilsette i skolen kan gripe inn fysisk mot elevar når det er nødvendig for å avverje skade på personar eller for å avverje vesentleg skade på eigedom.
Tilsette kan også gripe inn fysisk mot elevar som viser ei åtferd som er sterkt sosialt fornedrande og det vil vere ei klar forsømming av skolens plikt til å yte nødvendig omsorg ikkje å gripe inn.
Dei fysiske inngrepa må vere eigna til å hindre eller avgrense skaden, og dei skal vere så få, kortvarige og skånsame som mogleg.»
Norsk Leirskoleforening har avgitt dette høringssvaret:
Høring – forslag til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever
Norsk Leirskoleforening støtter forslaget om å innføre en hjemmel for å gripe inn fysisk ved psykiske krenkelser, slik at skoler og leirskoler har klare retningslinjer for håndtering av slike situasjoner. Vi ser behovet for at det gjøres en tydelig presisering i lovverket ved å inkludere et eget punkt som omfatter psykiske krenkelser, og ikke kun ved å fjerne ordet «fysisk» fra eksisterende bestemmelser. Dette vil redusere risikoen for misforståelser og sikre en enhetlig forståelse av når fysisk inngripen kan benyttes.
På leirskoler ser vi imidlertid at behovet for fysisk inngripen er svært begrenset. Leirskolenes natur gir ofte andre muligheter for å håndtere konflikter og krenkelser på en ikke-fysisk måte, og det er vår erfaring at forebyggende tiltak og dialog som regel er tilstrekkelig for å avverge situasjoner før de eskalerer. Likevel mener vi at det er viktig å ha klare retningslinjer for de sjeldne tilfellene hvor fysisk inngripen kan være nødvendig for å ivareta tryggheten til alle elever.
Når det gjelder forslaget om å innføre ordet «vesentlig» i lovteksten for å skille mellom alvorlige og mindre alvorlige forstyrrelser av undervisningen, støtter vi dette. Det er viktig at lovverket reflekterer nødvendigheten av å håndtere ulike situasjoner på en måte som står i forhold til alvorlighetsgraden.
Vi ønsker samtidig å understreke at veiledning og opplæring for ansatte er avgjørende for en riktig praktisering av loven. Gode veiledere vil være viktige verktøy for å sikre at skoler og leirskoler kan forvalte lovverket til beste for elevene, og at fysisk inngripen bare benyttes i de tilfellene der andre mindre inngripende tiltak ikke har vært tilstrekkelige.
Samlet sett ser vi at lovendringene kan bidra til en tryggere og mer rettferdig praksis, så lenge de følges opp med tydelig veiledning og opplæring, og at det legges vekt på forebyggende arbeid og alternative løsninger.