Minneord – Jørn Jørgensen

Publisert: 30.06.2016

Jørn Jørgensen, leirskolelærer på Grøtavær leirskole, fikk et akutt hjerteinfarkt søndag 19. juni. Han døde lørdag 25. juni som en følge av dette. Jørn ble 48 år. Jørn kom til Grøtavær leirskole høsten 2011 etter å ha arbeidet i mange år på Rå videregående skole som lærer på idrettslinja. Før det arbeidet ha på Ibestad videregående skole. Fra første dag viste han at han var en ekte leirskolelærer og har vært en viktig bidragsyter til at leirskoletilbudet på Grøtavær har utviklet seg i positiv retning de siste årene. Jørn var kunnskapsrik og en god formidler, han gav elevene trygghet og skapte tillit. Han var mild, men passe streng. Romslig, men med klare grenser. Alltid i godt humør og med et øye til hver enkelt elev. Alle ble sett av Jørn.

Jørn likte seg best ute, både på jobb og privat, alltid var neste tur planlagt. Og Jørn stilte mindre krav til været enn oss andre. 1. mai var det sommer og antrekket var shorts og sandaler. Og sommeren varte ut oktober.

Jeg var selv alvorlig syk for fem år siden og i den perioden var Jørn sin støtte og vennskap uvurderlig. Og uten han som treningskompis de siste årene har jeg aldri klart å komme meg i den fysiske formen jeg er nå.

Vi på Grøtavær leirskole har brått mistet en god venn og en kollega det blir umulig å erstatte. Jørns samboer har mistet en fantastisk mann. Tre flotte gutter må nå gå videre uten støtten fra en stolt far som satte dem foran alt annet. Så brutalt er livet dessverre for noen.

Hvil i fred Jørn, min gode venn.

Martin Berg, avdelingsleder Grøtavær leirskole