Markering av kommende Oslo middelalderleirskole

Publisert: 21.09.2017

Den 20. september 2017 var det offisiell prøveåpning  i middelalderparken på Sørenga.

Et bystyrevedtak har garantert for bygging av en middelalderby ved ruinene til Mariakirken. Det kan bli en attraksjon som kommer hele landet til gode.

Norsk Leirskoleforening var invitert til arrangementet, og styremedlem Aslak Thorsen møtte med denne hilsnen:

Takk for invitasjonen!
Det har vært artig å oppleve aktiviteter fra Middelalderen gjenskapt av elever. Nå har vi friluftsliv i byen også!
Norsk Leirskoleforening er en pedagogisk interesseforening med offentlig
ansatte lærere på over 50 leirskolesteder over hele landet og foreningen
hjelper også til med å kvalitetssikre tilbudene. Medlemsleirskolene våre
gjennomfører leirskoleuker for opp mot 50.000 grunnskoleelever hvert eneste år, – til fjells, i skogen, ved sjøen. Nå også i byen. Leirskolefolk har lenge savnet en byleirskole. En middelalderleirskole i hovedstaden kan gi kommende slekter innblikk i lokalhistorie som også er Norges historie. Det blir en berikelse av leirskolemangfoldet her i landet, så takk for innsatsen så langt!
Leirskole er mer en metode enn et sted, men stedet gir ramme for metoden. Metoden er at elevene skal oppleve et miljø som er annerledes enn hjemme, ved å bo hjemmefra i flere døgn, og leirskole er konkret – elevene skal gjøre noe for å lære og for at lærdommen skal bli deres egen. De skal ikke bare sitte og høre og notere. De skal få innblikk i historia på stedet og mest mulig greie seg selv. Det gir elevene perspektiv på sitt eget liv.
I tillegg til at elevene lærer fag på tvers og får god sosial trening ved å
løse praktiske oppgaver sammen, er leirskole ypperlig for å la elevene møte nye mennesker. Jeg kan love dere: Det er moro i tillegg!
Selv har jeg bakgrunn som rektor på en maritim leirskole i Kragerø, der jeg
i løpet av 33 år hadde over 60.000 elever fra hele Sør-Norge, blant annet
mange elever her fra Oslo. Og elevene fortsetter å komme.
Kragerø har faktisk fått en gave fra middelaldermiljøet i Oslo, ro- og
seilsjekta «Portørenga», en båttype fra hollendertida, overgangen mellom
1500- og 1600-tallet. Rester av båten ble funnet i Kragerø og
Sjøfartsmuseet/Maritimt museum her i Oslo har gjenskapt den lille
bruks-båten som det lokale kystlaget i Kragerø har fått ansvar for. Nå
bygger dere en større utgave av båt-typen og den skal flyte på Vannspeilet her. Vi kan dermed fastslå at Oslo Middelalderleirskole er i gang.
Gratulerer med dagen!