Leirskolekurset på Sula

Publisert: 14.11.2019

Norsk Leirskoleforenings årlige nasjonale høstkurs i uke 45 ble denne gang avholdt på Sula – «den lille byen i havet».

Frøya Havleirskole tok imot over 50 leirskolefolk fra hele landet til en uke med naturopplevelser, læring og glede;
i beste leirskoleånd. Høstværet viste seg fra sin beste side, og deltagerne fikk noen fantastiske dager på den idylliske øya langt ute i havgapet i vest. Her følger en liten bildekavalkade:

Innkvarteringen på Sula Havhotell og Rorbuer var en særdeles god leirskolestandard.
Det er lett å forstå at stedet trekker utenlandske fisketurister på sommeren.

På omvisning i Sulas historie

Båter og fiskeredskap stod til disposisjon som frivillig aktivitet innimellom kursets programposter. Det ble satt pris på, her ved Mette og Anne. Og Tore, Hans Gunnar og Lolle klare for tur med Jørn, leirskolelærer på Sula.

Besøk av Redningsskøyta Horn Flyer for oppdatering på risikovurdering og beredskapsplaner, en økt gjennomført sammen med Frøya Brann og Redning og kommuneoverlegen

Sula fyr er et landemerke av avgjørende betydning for skipstrafikken i et lumsk farvann.
Fra 1793 var det varde med bålvarsling, og i 1909 stod dagens fyr ferdig med fast 3 blink signal.

De over 4000 øyene i området fungerer som sil for alt Golfstrømmen bringer med seg. På under en time plukket vi skremmende mye søppel på bare et lite område på en av øyene. På Mausund feltstasjon fikk vi se mengdene, og høre siste nytt om mikroplast, nanoplast og den alvorlige miljøtrusselen vi står overfor.

Tom Kjærås, pedagogisk ansvarlig på Frøya Havleirskole, gav alt som kursvert, kursholder, historieforteller og underholder med gitar og sang, kystlivets alvor og skrøner.
NLF og hver en deltager takker for vel blåst.