Vassfaret Leirskole

Naturopplevelser, læring og glede!

Generell beskrivelse av skolen:

Leirskolen holder til i idylliske omgivelser ved inngangen til det sagnomsuste Vassfaret. Vi bor i koselige hytter med stue, kjøkken, soverom, hems, dusj og toalett. Egne lærerhytter. Fjellterrenget er variert og ypperlig for leirskole. Hedalselva byr på spenning og fiskemuligheter. Det er rikt dyreliv i området.

Vår profil er:

Uteliv og opplevelser i Hedalsfjella og i Fønhus’ villmarksrike Vassfaret. Sagn og historier. Godt og nært, trygt og trivelig miljø for alle. Mestringsopplevelser.

Undervisningen / Opplevelsesaktiviteter:

Solid og gjennomarbeidet undervisningsopplegg. Samarbeidstrening og problemløsing i grupper. Bevisst ansvars- og selvstendighetstrening. Hyttelivet og samarbeidet på hytta er en viktig og hyggelig del av oppholdet. Uteliv og bålkos hver dag. Avhengig av årstid: ”Tussetur til Tølleberget”, ”natt-tur i natur”, bekkevandring, bueskyting, ev. lavvuovernatting.

Noen dagsaktiviteter:

Tur fra fjellbjørkeskogen, over snaufjellet til Vassfaret. Fjellplanter, bær og lav. ”Gutta på skauen”. Setra, tradisjon og historie. Bjørnehibesøk. Sagn og bjørnehistorier. Mikkjel Fønhus’ diktning. Vandring på idyllisk sti (en av de gamle kongeveiene) langs elva, med spennende rasteplasser, til Hedalen stavkirke (unik samling av middelaldergjenstander). ”Mestre naturen” med bållaging. Enkle øvelser i kart og kompass. Grundig fjellsikringsopplegg. Snøhulegraving. Øvelser i vinterfjellet. Mye skilek.

Fritidsaktiviteter:

Kanopadling på lite vann i leirområdet. Sandvolleyball. Stor fotballslette og god plass til andre ballspill og aktiviteter.

Praktiske opplysninger:

Leirskolens vertskap/lærere bor på leirskolen hele kursuka. Aktiviteter, boforhold og meny kan tilpasses allergikere/astmatikere, funksjonshemmede og elever med ulik kulturbakgrunn. Skiutstyr til gratis utlån. ”Dør til dør”-tilbud i sikre busser med erfarne sjåfører kan formidles. Under to timers reisetid fra Oslo/Bærum/Drammen. Vestlandselever kan hentes på Nesbyen (tog).

Pedagogisk ledelse: Geir Stillingen, mob: 98 64 31 69, E-post: geir@vassfaretleirskole.no
Driftsesong: Hele året
Gratis opphold for to ledere ved grupper over 15 elever

Gå tilbake til alle leirskoler