Hitra leirskole

Generell beskrivelse:

Hitra leirskole ligger midt i det gamle fiskeværet Kvenvær. Her har det bodd 250 mennesker fordelt på 16 øyer.
For å komme ut til oss må du 10 minutter i båt fra dagens Kvenvær. Derfor sier vi at vi er «10 minutter unna virkeligheten».

Leirskolen ligger i en lun og beskyttet bukt med skjærgård av holmer og øyer rundt seg. Rett rundt svingen ligger storhavet.
I de tre husene har vi plass til 60 elever, gode måltider og trivelig samvær.
På den bilfrie øya har vi stor boltreplass og på brygga ligger robåtene og kajakkene lett tilgjengelig.

Pedagogisk tilbud

Undervisningen har fokus på kystkulturen og livet i havet – og den foregår ute.

Vi legger stor vekt på at elevene skal utfordres på samarbeid og oppleve mestring.

Leirskolens mål er å gi elevene gode opplevelser og varige minner.

Natur og miljø

Bærekraft og respekt for naturen står sentralt i vårt opplegg.

Elevene får møte utfordringene med plast i havet og klimaendringer.

På den andre siden får de også oppleve det yrende livet i havet med fisk og krabbe, mikroliv i fjæra, sjøfugl og ørner.

Fortid og fremtid

I samarbeid med Kystmuseet Ægir på Sandstad starter elevene med en spennende RIB-tur til et moderne oppdrettsanlegg. Her får de lære om oppdrettsnæringen på godt og vondt.

Hos oss på Skårøya skrus tiden litt tilbake. Her får de bruke klinkebygde tradisjonsbåter og gamle fiskemetoder.

De får kjenne på stillhet og ro.

Fritid

Etter middagen har elevene fri tilgang til robåter og kajakker. Mange får sin første fisk ute hos oss.

Elevene kan fiske, samle arter i akvariet, bade, går tur til villsauene, spille fotball eller kubb.

Inne kan de spille kort, sjoelbak, brettspill, fotballspill eller slappe av i kjelerstua med ei bok eller tegneserie.

En kveld i uka har vi kiosk og den som vil kan nyte kvelden med bålgryte på leirplassen på holmen.

• Eier: Familien Fjeldvær
  • Pedagogisk ledelse: Hitra kommune v/ lærer Kjersti Hægstad
  • Driftssesong: Mars – November
  • Varighet: mandag – fredag