Kystleirskolen Tvedestrand

Kystleirskolen og folkehøyskolen på Risøya

Generell beskrivelse av skolen:

Velkommen til Kystleirskolen på Sørlandet og et spennende opphold på Risøya som ligger i havgapet mellom Risør og Tvedestrand. Risøya er en øy på 500 mål med både villmark og et variert og spennende kulturlandskap. Øya ligger på grensen til Raet nasjonalpark. Den idylliske beliggenheten med skjær, blanke svaberg, flotte viker og sund innbyr til gode naturopplevelser. Nærmeste nabo Lyngør er kåret til “Europas best bevarte tettsted”.

På tur i Raet Nasjonalpark

Roing, padling og seiling vil stå sentralt for elevene, både på organiserte økter og i fritiden.

Leirskolen vil også ta elevene med på turer i Raet nasjonalpark til Lyngør og blant annet på selsafari.

På turene vil elevene gis innblikk i kystkultur og lokalhistorie, bl.a. “Slaget ved Lyngør”, og Henrik Ibsens dikt om Terje Vigen.

Frokost , middag og kvelds serveres i kantinen. Lunsj er matpakke smurt under frokosten. Kjøkkenet hånterer alle dietter.

En av leirskolens lærere vil være tilstede hele døgnet.

Selsafari

Fritidsaktiviteter

• Roing, padling og seiling
  • Fisking, akvarie
  • Bading, kun organisert med badevakt.
  • Fotball, beachvollyball og frisbeegolf.
  • Biljard, bordtennis og fotballspill
  • Egen kiosk

Eier: Kystleirskolen Tvedestrand A/S

Driftssesong som leirskole: Ca 10 uker høst og 10 uker vår

Kapasitet: 95 sengeplasser

Varighet: Mandag til fredag

Faglig ansvar: Frode Husavik og Erling Skuggevik

Leirskolens skjermede beliggenhet er et eldorado for aktiviteter.