Gudbrandsdal leirskole Fagerhøy

Generell beskrivelse av skolen:

Gudbrandsdal leirskole ligger på Fagerhøy, ved den kjente Peer Gyntveien, ca. 55 km nord for Lillehammer i Innlandet. Skolen ligger i typisk fjellterreng på 1018 moh, med fiskevann og bjørkeskog som nærmeste nabo. Fagerhøy er en av landets best besøkte og utstyrte leirskoler. Siden 1969 har vi tatt imot over 150.000 forventningsfulle og spente leirskoleelever!

På Fagerhøy kan man boltre seg med rik og vakker fjellnatur, godt miljø og allsidig kompetanse. Elevene trives i naturen og lærer å ta vare på seg selv og hverandre. Vi på Fagerhøy gleder oss over å kunne gi verdifulle erfaringer og lærdom som bidrar til å forme yngre generasjoner.

Vi får ros for god mat og like alternativer for dem som trenger kosthold tilpasset allergier, kultur og religion.

En rød tråd i alle sesongene våre, er å lære om allemannsretten og enkelt friluftsliv. Gjennom teori om bekledning, pakking av sekk, fjellvettreglene, ferdsel i naturen, dyr og dyrespor, oppnår vi dette.

Vår og høst: Kanosafari i `norgesgeografien`, fjellklatring, rappellering, topptur, orientering, terrengsykling, seterliv og besøk i et skiferbrudd.

Senhøst: Når høsten gjør seg gjeldende og dagene blir kortere, tilbyr vi aktiviteter som er skreddersydd denne årstiden. Aktiviteter som orientering og Fagerhøykampen (bl.a. bueskyting, sjumannsski, stafett, saging, tautrekking og vardebygging), gir elevene utfordringer og mestring både enkeltvis og i grupper. Vi utnytter selvfølgelig finværet og går på fjelltur, men trekker oss også litt inn denne årstiden, med seterbesøk og fjellverksted.

Vinter: Skiteknikk, skileik, snøhulegraving, trugetur og skiturer som passer alle. Det trengs ingen erfaring eller utstyr for å velge vinterleirskole. Vi har nødvendig utstyr til utlån. Vinterleirskole er positivt for elever med minoritetsbakgrunn som får en introduksjon til friluftsliv, kultur og nasjonalidretten ski.

Leirskolen har to lavvoer som kan benyttes året rundt til overnatting for skoler som ønsker å organisere en overnattingstur. Dette gjennomføres uten leirskolelærer.

Fritidstilbud: Elevene kan boltre seg på Norges høystliggende fotballbane og volleyballbane. Bordtennis, spill, innendørs klatrevegg og disco byr på mange muligheter til å nyte fritiden. Om vinteren kan man gratis benytte slalåmbakke med skitrekk og mange skiløyper. Utleie av snowboard og slalomutstyr for en rimelig pris.

Innkvartering i værelser med dusj og toalett på rommet.

2 lærere kommer fritt med når klassen har over 15 elever.

• Eiere: Tjitske Paerels og Allard Blanken

• Pedagogisk ledelse: Ansatte lærere og instruktører