Fjellheimen leirskole

Generell beskrivelse av skolen

Fjellheimen leirskole er spesialbygget for elever med funksjonsnedsettelse/lærevansker. Leirskolen kan også ta imot klasser der en eller flere av elevene har funksjonsnedsettelser og særskilte behov.

Fjellheimen ligger i Nasjonalpark-kommunen Engerdal med Sverige som nærmeste naboland. Vi benytter områder i Femundsmarka nasjonalpark og Gutulia nasjonalpark, som er Norges første universelt utformede nasjonalpark. Engerdal har vennlige og lettgåtte fjell og hele 67 topper på 1000 moh. Engerdal består hovedsakelig av fjellvidder, sjøer, elver og skog, og denne villmarka ligger hovedsakelig 600-800 moh. I Engerdal finnes Norges sørligste samiske reindrift, og reinen kan ofte sees i den nordre halvdelen av kommunen.

Skolen ligger i vakre omgivelser inntil Femundselva.

Leirskolen er eid av Engerdal kommune og driftes med tilskudd fra Staten og brukerbetaling.

Leirskolen har vært i sammenhengende drift siden 1970.

Skolen er den eneste leirskole i landet som utelukkende gir et tilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Leirskolen har helårsdrift og tar imot ca 900 deltakere på ukeskurs mandag til fredag. Fjellheimen har en kapasitet på 30 deltakere pr uke.

Den tar imot elever fra hele landet, uansett alder og grad av funksjonsnedsettelse. Hele anlegget er universelt utformet og alle våre faste baseplasser er utstyrt med heis, og rullestolrampe for båt eller hestevogn.

Vårt motto er friluftsliv for alle!

Boforhold: Elevene og deres ledsagere bor i 2 soveroms-fløyer delt opp i 7 leiligheter + 2 enkle rom uten bad. Hver leilighet består av gang, bad og 2 soverom med 2 senger. Vi har sengetøy og håndklær på huset.
Det finnes hjelpemidler, stort bad, gymsal, badstue og dusj, undervisningsrom, TV-stue og haller. I den eldste bygningen fra 1949 er den en hyggelig peisestue og matsal.

Kjøkken: Vi har 2 kokker som lager variert, sunn og god mat. De tilpasser maten etter allergener eller intoleranse.

Våre aktiviteter:
Vi har egen stall med 2 dølahester, 2 shetlandsponnier, geiter, høner, ender, katter, kaniner og en gris. Det legges opp til ridning på området, tur med hestevogn eller slede om vinteren. Elever kan delta på stell og foring av dyra. Etter avtale kan det tilpasses hel eller halv dag med hesteaktiviteter.

Det legges opp til turer hver dag tilpasset funksjonsnivå, vær, vind og føre.

Alt fra toppturer til turer i saccovogn dratt av personer eller shetlandsponnier.

Vi har flere steder med robåt, kano, og trøbåt.

På Femund har vi Femundbåt og Pioner Multi for rullestoler for båttur og garnfiske.

Vi har snøscooter med kjelke for turer i fjellet på vinteren.

Sang, musikk og dans preger hverdagen og vi avslutter uka med fest i peisestua med dans og musikk på torsdagskvelden.

Driftsesong: Uke 4 -50. Vi har stengt jul og påske.

Sesonger: Uke 4-17 vinter, 18-21 vår, 22-33 sommer, 34-46 høst, 47-50 juleuker.

Varighet: Mandag fra kl 14.00 til fredag etter frokost eller lunsj.

Kapasitet: 30 senger

Påmelding: Fjellheimen Leirskole v/rektor.

Eier: Engerdal kommune med tilskudd fra staten.

Pedagogisk ledelse: Rektor og 4 ansatte lærere.

Ansatte: 2 kokker, 1 kjøkkenassistent, 1 renholder, 1 stallmester, 2 stallassistenter, 1 vaktmester.

Etablert: 1970

Priser og ledige plasser:  www.fjellheimen.com

Tilrettelagt opphold for mennesker med nedsatt funksjonsevne

Skole er tilrettelagt for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Hele anlegget er universelt utformet og alle våre faste baseplasser er utstyrt med heis, og rullestolrampe for båt eller hestevogn.

Boforhold:

Det finnes hjelpemidler som mobil personheis, dusj/ dostoler, 4 sykesenger. Stort bad med takheis, dusjseng og hev/senk badekar. Heis for rullestoler mellom etasjene.

Kjøkken: Kjøkkenet lager variert og sunn mat og tilpasser maten etter behov for allergener/intoleranse, moset mat eller annen tilpasning. Vi har eget lederkjøkken hvor du kan tilberede mat utenom faste måltider.

Utstyr:
Vi har heisanordning slik at du kan komme opp på ridehest og ha med bakrytter som støtte.

Vi har shettlandsponni som kan dra saccovogner på barmark og slede på vinteren. Du kan bli med en tur i hestevogn som har skinner slik at du kan kjøre din rullestol opp i vogna.

Vi har med mobil takheis og seil slik at du kommer opp i alle båter. Vi har saccosekker i båtene slik at du sitter stødig. Det legges opp til turer hver dag tilpasset funksjonsnivå.

På Femund og Gutulisjøen har vi Pioner Multi for rullestoler til båttur og fiske. Vi har snøscooter med kjelke for turer i fjellet på vinteren.