Med den nye Opplæringslova som trådte i kraft den 1. august i år, er det innført krav om politiattest for alle som skal tilsettes på leirskolesteder. Det gjelder både for fast og midlertidig ansettelse. Det er arbeidsgiver som plikter å sørge for innkreving av politiattest fra den som skal tilsettes, og kravet må fremkomme i utlysningsteksten til stillingen.
– Her finner du oversikt over godkjente formål .
– Det er arbeidssøkeren som gjennom skriftlig søknad til politiet ber om attesten.
– Arbeidsgivers bekreftelse på formålet vedlegges søknaden.
– Politiattesten skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende og skal makuleres umiddelbart etter å ha vært benyttet i ansettelsessaken.
Her er informasjon fra Utdanningsdirektoratet:
Krav til politiattest
I lovens § 17-11 første ledd siste setning fremgår det at den som skal tilsettes fast eller midlertidig i leirskole, må legge frem politiattest. I kapittel 69 i Prop. 57 L (2022-2023) er det presisert at kravet også gjelder for den som skal tilsettes fast eller midlertid i leirskolen, eksempelvis undervisningspersonale, nattevakt, kokker, gårdsarbeidere etc., og uavhengig av om disse er kommunalt ansatte eller ansatt av en privat aktør Det er kommunen og leirskolen der vedkommende skal ansettes som har ansvaret for å kreve dette. Dette er utdypet i opplæringsforskriften § 12-15. Her fremgår det at kommunen eller leirskolen må opplyse om kravet til politiattest i utlysningsteksten. Det skal bare kreve politiattest av den som får tilbud om stillingen, se bestemmelsens andre ledd. I tredje ledd er det presisert at politiattest skal foreligge før søkeren blir ansatt. Det betyr at den som har fått tilbud om stillingen, ikke kan bli ansatt før attesten er fremlagt og har blitt vurdert av kommunen eller leirskolen.