– Dette er videreføring av den urgamle stokkebåten og en seks tusen år lang byggetradisjon. Disse er mye bedre å ro enn plastjoller, den siger og stopper ikke for hvert åretak, sier Vogt Knutsen.
Det er nettopp noe av grunnen til at Trond Setlo, lærer på Knattholmen, og bestyrer Magne Svorstøl gleder seg til å la de rundt 5000 unge og voksne som hvert år besøker leirstedet få et nytt tilbud neste år, når alle fire båtene er levert.
– Vi er de heldige, som får bruke disse båtene, sier Setlo.
Fikk pengegave
De fire båtene er identiske og klinkbygd av kjerneved fra furu, med eik i esing og knær for avstiving. Treverket er satt inn med flere lag tjæreblandet olje. Selv om det bare er ett åresett, kan opptil fem ungdommer eller voksne være i båten samtidig. Lengden er 15 fot.
Bård Kjølsrud bruker 170 arbeidstimer på hver båt – og det er ikke gratis. Byggingen er gjort mulig gjennom en pengegave fra Sparebankstiftelsen DnB. I alt 7,9 millioner kroner er gitt til dette prosjektet og 26 beslektede prosjekter langs hele norskekysten. Hvis mottakeren hadde måttet betale alt selv, ville prisen vært 70.000 kroner per båt.
– Pengene fikk vi for tre år siden for å videreføre slik båtbygging og båtbruk. For å kunne leve av båtbygging må det koste litt, og Unesco-søknaden, sammen med forståelse fra myndighetene, er et ledd i dette. En viktig målgruppe er leirskoler som Knattholmen, sier Tore Friis-Olsen fra Forbundet Kysten.
Unescos kulturarv
Han forteller videre at prosjektene inngår i en fellesnordisk søknad til Unescos representative liste over menneskehetens immatrielle kulturarv.
– For å kunne leve av tradisjonell båtbygging må det koste litt, og Unesco-søknaden, sammen med forståelse fra myndighetene, er et ledd i dette. For Sparebankstiftelsen er det viktig at unge skal lære å bruke båtene, sier Friis-Olsen.