Gave klinkbygde prammer til Knattholmen Kystleirskole

Publisert: 23.09.2020

Leirsted får fire håndlagde robåter: – Vi er heldige

NUMMER TO: Båtene blir bygd ved kanalen i Tønsberg. Dette er den andre som er ferdig av totalt fire båter. Fra venstre: Båtbygger Bård Kjølsrud, byggelder Jan Vogt Knutsen, Tore Friis-Olsen fra forbundet Kysten, bestyrer på Knattholmen Magne Svorstøl og Trond Setlo, lærer ved Knattholmen. Foto: Paal Even Nygaard

Knattholmen leirsted får fire nybygde robåter i tre – og bidrar samtidig til å opprettholde tradisjonsrik båtbygging.

Ved kanalen i Tønsberg står båtbygger Bård Kjølsrud og byggeleder Jan Vogt Knutsen i Stiftelsen Oseberg Vikingarv klare med den andre av i alt fire robåter som skal leveres til Knattholmen leirsted i Sandefjord.

– Dette er videreføring av den urgamle stokkebåten og en seks tusen år lang byggetradisjon. Disse er mye bedre å ro enn plastjoller, den siger og stopper ikke for hvert åretak, sier Vogt Knutsen.

Det er nettopp noe av grunnen til at Trond Setlo, lærer på Knattholmen, og bestyrer Magne Svorstøl gleder seg til å la de rundt 5000 unge og voksne som hvert år besøker leirstedet få et nytt tilbud neste år, når alle fire båtene er levert.

– Vi er de heldige, som får bruke disse båtene, sier Setlo.

TRADISJON: Robåten er basert på en 6000 år gammel tradisjon. De femten fot lange båtene er bygd av furu, med eik som avstiving. Foto: Paal Even Nygaard

Fikk pengegave

De fire båtene er identiske og klinkbygd av kjerneved fra furu, med eik i esing og knær for avstiving. Treverket er satt inn med flere lag tjæreblandet olje. Selv om det bare er ett åresett, kan opptil fem ungdommer eller voksne være i båten samtidig. Lengden er 15 fot.

Bård Kjølsrud bruker 170 arbeidstimer på hver båt – og det er ikke gratis. Byggingen er gjort mulig gjennom en pengegave fra Sparebankstiftelsen DnB. I alt 7,9 millioner kroner er gitt til dette prosjektet og 26 beslektede prosjekter langs hele norskekysten. Hvis mottakeren hadde måttet betale alt selv, ville prisen vært 70.000 kroner per båt.

GOD PLASS: De lettrodde båtene har ett åresett og plass til fem.
GOD PLASS: De lettrodde båtene har ett åresett og plass til fem. Foto: Paal Even Nygaard

– Pengene fikk vi for tre år siden for å videreføre slik båtbygging og båtbruk. For å kunne leve av båtbygging må det koste litt, og Unesco-søknaden, sammen med forståelse fra myndighetene, er et ledd i dette. En viktig målgruppe er leirskoler som Knattholmen, sier Tore Friis-Olsen fra Forbundet Kysten.

BÅTBYGGER: Bård Kjølsrud bruker 170 timer på å lage en robåt. Dette er den tredje av i alt fire han skal bygge for Knattholmen leirsted i Sandefjord. Foto: Paal Even Nygaard

Unescos kulturarv

Han forteller videre at prosjektene inngår i en fellesnordisk søknad til Unescos representative liste over menneskehetens immatrielle kulturarv.

– For å kunne leve av tradisjonell båtbygging må det koste litt, og Unesco-søknaden, sammen med forståelse fra myndighetene, er et ledd i dette. For Sparebankstiftelsen er det viktig at unge skal lære å bruke båtene, sier Friis-Olsen.

TRE OG FIRE: Båtene bygges ved kanalen i Tønsberg. Materialene til den fjerde og siste båten ligger klare til høyre. Foto: Paal Even Nygaard

Radioreportasje:
(NB! Cirka 1’28’00 ut i sendinga):

Kort TV-innslag:
Klikk på Vis mer til høyre under skjermen, deretter finner du innslag nr. 10 – Pram i Tønsberg: