Friluftslivets Hederspris –

Publisert: 02.09.2018

Festivalhelg med prisoverrekkelse og stor stas!

Norsk Leirskoleforening fikk 2. september det synlige beviset på Hedersprisen 2018 under festivalhelgen «Friluftsliv for Alle» på Vestre Toten.
Den høyeste utmerkelsen innenfor friluftslivet i Norge ble delt ut på friluftsmuseet på Stenberg Gård.

Det var en minnerik kveld med kveldskonsert på fredagen; «Flåtemagi» med Frida Ånevik og Haldor Røyne, festmiddag på lørdag og selve prisoverrekkelsen på søndag.
Se: https://www.norskfriluftsliv.no/norsk-leirskoleforening-mottok-friluftslivets-hederspris/

Kjell Haugen fra juryen overrekker prisen. Til høyre juryleder Dag Kaas

STATUTTER

Utdrag fra statuttene for Den norske friluftslivsprisen

1.1.Den Norske Friluftslivsprisen går til personer eller organisasjoner, sammenslutninger og foreninger som har gjort en ekstraordinær innsats for norsk friluftsliv. Priseiere er Norsk Friluftsliv og «Friluftsliv for alle»

1.2.«Friluftslivsprisen» tildeles kandidater som har utmerket seg med en innstas av nasjonal betydning for friluftslivet
«Hedersprisen» går til personer som oppfyller kriteriene for «Friluftslivsprisen», men som utmerker seg spesielt ut over dette – f.eks. ved mangeårig og dedikert innsats og et arbeid som har satt tydelig spor etter seg.
«Friluftslivsprisen» og «Ildsjelprisen» deles forutsetningsvis ut hvert år. Hedersprisen deles ut når juryen har kandidater som typisk kvalifiserer for denne. Den kan tildeles i stedet for «Friluftslivsprisen» eller i tillegg til denne.

1.3.Kandidatenes arbeid må kunne samles i begrepet «La naturopplevelser gå i arv». Typiske innsatsområder kan være formidling av natur og naturens stemninger, som skaper nysgjerrighet og inspirasjon til et aktivt friluftsliv – eller praktisk eller samfunnsmessig tilrettelegging av friluftsliv for allmennheten herunder bærekraftig bruk av naturen. Kandidatene kan ha sitt virkeområde i alle deler av norsk natur; – i nærområdet der folk bor, langs kysten, i skog og lavland og på fjellet.

3.1. Friluftslivsprisen» og «Hedersprisen»: Vinneren får en bronsestatuett, samt et diplom. Prisens motiv er «Jerv». Begrunnelsen for valg av motiv, er det hardføre fjelldyrets mange egenskaper; – målbevisst, nøysom, tilpasningsdyktig og standhaftig, noe som ofte også er typisk for dem man ønsker å hedre. Prisvinner er arrangørenes gjester under festivalen «Friluftslivs for alle».

Landsstyret sammen med NLF`s æresmedlemmer og tidligere styremedlemmer. Bak f.v.: Jan Rob, Geir Stillingen, Elisabeth Mellbye, Trond Setlo, Eivind Brenna, Stein Rudaa, Martin Berg, Reidun Guldhaug opg Aslak Thorsen. f.v: Mette Evensen, Grete Østerås og Helga Jørgensen Rudaa.

Utdrag fra juryens begrunnelse:

«Norsk Leirskoleforening er en verdig og fortjent vinner av Den norske friluftslivsprisens Hederspris 2018. Prisen i seg selv er en betydelig anerkjennelse for fremragende friluftsarbeid med barn og ungdom gjennom 50 år.»

Fornøyd leirskolegjeng! F.v. Aslak Thorsen, mangeårig nestleder, Trond Setlo (leder 2013-), Stein Rudaa (leder 1980-1984, 1989-2012) og Eivind Brenna (leder 1985-1988)

Øystein Dahle, prisvinner i 2014, sa i sin tale under festmiddagen at årets hedersprisvinner er den mest fortjente noen gang. En stor anerkjennelse fra en friluftslivslegende.

Nils Faarlund, prisvinner i 2009, gratulerte med Hedersprisen under fredagens arrangement «Naturnærvær i kunsten» på R.E.D. arena, Nyland gård.