NLFs høringssvar; Meld. St. 34 (2023–2024) Leirskole som bidrag til en mer praktisk skole— Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn

Publisert: 08.10.2024

1) Leirskole er en særlig god læringsarena som imøtekommer behovet for å gjøre skolen mer praktisk, variert og relevant. (Jfr. kap. 4.2.5 i meldingen) Gevinstene ved leirskoleopphold er mange. Noen viktige stikkord er:

  • Klassemiljø, skoletrivsel, lærelyst og motivasjon
  • Sosial kompetanse, empati og toleranse
  • En uke med like regler, forventninger og krav,
    bygget på menneskerettighetenes verdigrunnlag
  • En ny arena for å håndtere uenighet og utfordringer
  • Styrker relasjonen mellom elever og lærere ved å bo og leve sammen i 4 døgn
  • Emosjonell kompetanse
  • Forebygge skolefrafall
  • Forebygge mobbing
  • Praktiske oppgaver
  • Virkelighetsnær og utforskende læring som gir dybdelæring
  • Vise andre sider av seg selv gjennom nye oppgaver og utfordringer
  • Tilpasset opplæring og mestringsopplevelser for alle
  • Kommunikasjon og praktisk samarbeid
  • Fysisk aktivitet
  • Folkehelse, fysisk og psykisk
  • Integrering, bekjempe fordommer og fremmedfrykt
  • Sosial utjevning
  • Forebygge utenforskap og sosial kontroll
  • Oppleve og mestre en helt mobilfri og skjermfri uke
  • Videreføre den norske friluftslivstradisjonen
  • Refleksjon og ro gjennom naturen som kontemplasjon
  • Miljø og bærekraftig utvikling, sporløs ferdsel og naturvern
  • Kulturformidling
  • Livsmestring ved en uke hjemmefra
  • Et obligatorisk tilbud for alle som gir fellesopplevelser, minner for livet og styrker fellesskolen og tilhørighet på tvers av sosiale lag og etnisk opprinnelse.

I 2019 ble retten til ett opphold ila grunnskolen lovfestet av et samlet Storting etter en lang og grundig saksbehandling. (Jfr. Opplæringslova §4-6) Det har vært en suksess. Lovfestingen har gjort slutt på uforutsigbarhet og uønskede kutt i tilbudet for elevene.

2) Likevel er det noen utfordringer som undergraver kvaliteten i tilbudet og intensjonen med loven. Grunnet presset kommuneøkonomi, er det tendenser til å korte ned på varigheten av oppholdet og korte ned på reisevei. Det er ødeleggende for elevenes læringsutbytte og for mangfoldet i tilbudet. Denne utviklingen bør stanses.

3) Leirskoleopplæring har en over 50-årig lang tradisjon som et verdifullt tilbud i grunnskoleløpet, og er viktigere enn noen gang. Nå er det tid for å gi elevene to leirskoleopphold, ett på barnetrinnet og ett på u-trinnet, gjerne ett ved kysten og ett i fjellet.
Vi ber om at dette blir vurdert, og at det opprettes et stimuleringstilskudd der kommunene kan søke midler for et leirskoleopphold til, i tillegg til det som er lovfestet.

Norsk Leirskoleforening ønsker et møte for å belyse dette nærmere.

Gå tilbake til oversikten