Langedrag leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Langedrag leirskole – et møtested for barn, dyr og natur – hele året!

I naturskjønne omgivelser ligger Langedrag Fjellgård, Leirskole og Naturpark,1000 moh. på fjellmassivet mellom Numedal og Hallingdal. Utsikten over Tunhovdfjorden med Hallingskarvet og Hardangerjøkulen i bakgrunnen er en opplevelse i seg selv. Beliggenheten innbyr til et mangfold av friluftslivsaktiviteter både i høyfjellet med topper og små vann og til skogs, mens livet på gården innbyr til de helt unike nærmøter og aktiviteter med både husdyr og ville dyrearter.

Dette gir leirskolen en helt spesiell ressursrik læringsarena som bygger opp under NATURGLEDE.

Fjellgården har mange forskjellige dyreslag som elevene får møte i aktiviteter og på fritiden, som fjordhester, telemarkskyr, highland-cattle, geiter, muflonsauer, villsvin, griser, kaniner, div hønsefugler, ender og gjess, trekkhunder.

Fjellrev, rødrev, ulver, gauper, elg, rådyr og rein går i store innhegninger og alle kan studeres på nært hold når de ropes fram til foring.

Faste aktiviteter hele året:

Fjelltur i høyfjellet med fokus på gode naturopplevelser og læren om det å være ute på tur i den norske fjellheimen. Her tar vi gjerne med dyr på turen.

Rideturer ut fra gården, voltige (balanselek på hesteryggen), fjøs- og stallarbeid, melking av geiter, kos og stell med trekkhundene, fôring av gauper og ulver.

Besøk inn til fjellrev, rødrev, reinsdyr og elg, hvor eleven får mate de fra hendene.

Aktiviteter avhenger av årstid, vær og føre:

• Klatrepark med zipline
        • Samarbeidsaktiviteter
        • Kanopadling
        • Seterdag med dyr
        • Hundekjøring
        • Skileik og skiaktiviteter
        • Bakstedag
        • Natursti
        • Aktivitetsløype
        • Håndverksaktiviteter

Fritidsaktiviteter:

Her har elevene mulighet for å bli med på frivillig dyrestell/dyrekos og være i lag med dyra.

Zipline, «lek deg til læring»-aktiviteter, balanseposter, div. lekeapparater med læringsfokus.

Bålbrenning i lavvo,
ute/inne disko,
gå natursti,
refleks-orientering.

Fellesrom med høyttalere og bordtennisbord m.m.

Tilpasninger

Vi har gode alternative aktivitetsprogram for elever med dyreallergier.

Aktivitetene og områdene ute og inne er tilrettelagt for å bruke rullestol og krykker.

Vi kan bruke hest, hundeslede, trehjulsvogn eller bil som fremkomstmiddel ved behov.

For matallergikere og elever med spesielle behov har vi tilpasset meny. Vi bruker av gårdens produkter og legger vekt på et sunt kosthold.

Langedrag stiller med alt sikkerhetsutstyr. Gratis utlån av ski, staver, støvler og turklær for de som ikke har dette.

Eiere:   Familien Thorson. Daglig leder Tuva Thorson

Lærere: Ansatte lærere i Nore og Uvdal kommune, samt instruktører med god fagkunnskap.

Varighet:  Mandag til fredag, helårsdrift.

Kapasitet:  Ca 100 elever

Friplasser: En voksen per 15 elev

Påmelding: Langedrag Naturpark, 3544 Tunhovd. post@langedrag.no

Gå tilbake til alle leirskoler