Hove Leirskole

Generell beskrivelse av skolen:
Hove Leirskole er en kystleirskole lokalisert midt i Raet nasjonalpark, på Tromøya i Arendal. Dette er et idyllisk område med vakker natur som gir gode muligheter for et spennende og variert leirskoletilbud. Vi har som mål at elevene lærer å utfordre «komfortsonen» sin og kjenne på mestring og læring i trygge og støttende omgivelser.

Hove byr på følgende emner og aktiviteter:

Raet nasjonalpark – Vi legger vekt på muntlig fortellertradisjon, samtidig som vi beveger oss i flott natur. Her finner vi spor fra istiden som formet Hove, og har steinbingo med de ulike steinartene som har blitt fraktet hit med isen.

Coasteering – Vi beveger oss langs svabergene, hopper i sjøen, svømmer og klatrer. Her er det fokus på vanntrygghet og positive opplevelser i vann.

Selvberging – Selvberging er det viktigste forebyggende tiltaket mot drukning. Her lærer elevene å vurdere ulike risikofaktorer som finnes i og rundt vann, kaste livbøye og redde seg selv og andre i vannet.

Livet i fjæra – Ved å pirke rundt i tang og tare og lete under steiner finner vi ikke bare strandkrabbene, men festlige stankelbeinkrabber, kule nålefisk, flotte børstemarker osv. Elevene skal selv gruppere det de finner ved å se på artenes likheter og ulikheter.

Teambuilding – Elevene får øve på samarbeid og løse oppgaver på en kreativ måte.

Båttur til Brattekleiv – Vi tar ferge til Brattekleiv som er et skipsverft fra seilskutetiden. Her reiser vi 150 år tilbake i tid. Vi får høre om hvordan skutene ble laget og hvor viktig seilskutetiden var for Sørlandet.

Klatring – Trollpark Hove er en gøyal klatrepark hvor elevene får flere typer utfordringer høyt oppe i trærne på Hove. De benytter et kontinuerlig og moderne sikkerhetssystem, som gjør det veldig trygt og enkelt for elevene.

Fritidsaktiviteter:
Her er store friområder og mange baner for sandvolleyball, fotball, basketball og parkour. På «Flimra» finnes også bordtennis, ulike brettspill og utespill. Det er sandstrand og brygge som kan brukes til bading og fiske. I tillegg har elevene tilgang på robåt og kanoer.

Det vil være en kveldsvakt/sovende nattevakt på leirskolen som setter i gang kveldsaktiviteter som bålkveld, filmkveld og elevdisko.

Boforhold
Elevene bor på internatbygg, i store 4 personers rom. Vi spiser frokost og middag sammen i matsalen, og der smører elvene også matpakke til lunsj. Kveldsmat spises på internatbyggene.

Eiere: Hove Drift og Utviklingsselskap AS

Pedagogisk ledelse: Ansatte lærere i Arendal kommune.

Driftsesong: Vår og høst.

Varighet: Mandag til fredag.

Kapasitet: 150 elever

Gå tilbake til alle leirskoler