Grøtavær leirskole

Grøtavær leirskole er vakkert plassert på Grytøya, nord i Harstad kommune, og omgitt av enestående naturlandskap. Den naturskjønne beliggenheten byr på et harmonisk samspill mellom hav og fjell. I nord åpner landskapet seg mot den vidstrakte Nord-Atlanteren, mens østover viser Grytøyas majestetiske fjellrekker seg i all sin prakt. Vest for leirskolen ligger en praktfull skjærgård bestående av omtrent 100 øyer, holmer og skjær – et øyrike som ikke bare beskytter mot storhavet, men også byr på vakre korallsstrender. I området nær Skarsteinness, like nord for leirskolen, kan man oppleve imponerende flyttblokker, jettegryter, en naturskjønn grotte og livlige rullesteinsfjærer.

Historien her går langt tilbake i tid – antagelig til rundt 4000 år før Kristus. Spor av tidlig bosetting er synlige gjennom rundt 70 gravrøyser, noe som indikerer en rik kultur under vikingtiden. . Livsgrunnlaget på Grøtavær hadde historisk basis i fiske og småbruk, noe som fortsatt kan spores i dagens rester av den gamle næringen.

Leirskolen har vært en del av dette unike området siden 1997. Vårt skoletilbud er utviklet med respekt for områdets rike historie, natur og kultur.

Om oss: Grøtavær leirskole er en anerkjent leirskole tilknyttet Norsk Leirskoleforening og drives av fire dyktige leirskolelærere med kommunal tilknytning og godkjent lærerutdannelse. Vårt mål er å styrke elevenes selvstendighet, ansvarsfølelse og sosiale tilpasningsevne gjennom et omfattende pedagogisk tilbud. Vi legger vekt på å utforske kystkultur, fjellandskap, fjæreområder og bålkos, samt oppmuntre elevene til selvutforskning. Sentrale prinsipper i vår pedagogikk inkluderer danning, mestring, inkludering og samarbeid.

Døgnbemannet leirskole: Vi har tre eller fire leirskolelærere på dagtid og en eller to på kveldstid, slik at vi tilbyr aktiviteter både på dag- og ettermiddag/kveld alle dager.

Hovedbygningen og fasiliteter: Hovedbygningen, tidligere en del av Grøtavær fort fra den kalde krigen, inneholder 14 elevrom med eget bad, spisesal, et allsidig flerbruksrom med scene og bordtennis, spillerom, tørkerom, badstue og dusjanlegg. Ved havet har vi tilgang til en romslig brygge. På en av øyene utenfor Grøtavær har vi en lavvo-leir med kanoer, kajakker og robåter til disposisjon.

Kyst- og båtliv: Vi arrangerer en spennende postløype i robåt hvor elevene praktiserer kartlesing og samarbeider om å ro mellom ulike poster som omhandler kystlivet.

Aktiviteter: Våre leirskoleuker byr på varierte og spennende aktiviteter, inkludert vandring i rullesteinsfjæra, overnatting i lavvo, taubru og rappellering. Vi lærer om historiske hendelser som andre verdenskrig og den kalde krigen, utforsker Grøtavær Forts funksjon og ser på bunkere og kanonstillinger. På vinterstid tilpasser vi våre aktiviteter etter årstiden og tilbyr skiaktiviteter og annen snørelatert moro. Elevene får også opplæring i å lage bål og samarbeider om matlaging på bålet.

Fritidsaktiviteter: På fritiden kan elevene delta i valgfrie aktiviteter som klatring i vårt 11 meter høye klatretårn, luftgeværskyting, fiske fra brygga, fotball, badstu, spillerom, bordtennis, volleyball, samt utforskning av ruinene fra den Kalde Krigen.

Eier: Harstad Kommune
Pedagogisk leder: Dag Erik Eriksen
Driftssesong: Uke 6 – uke 26, uke 34 – uke 43
Kapasitet: 75 elever