Bringsvær leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Leirskolen ligger i Vennesla kommune, ca 40 km fra Kristiansand / 30 km fra Evje i Setesdal. Med en beliggenhet og terreng på 400 – 500 m.o.h. representerte stedet en typisk heiegård som en gang hadde næringsgrunnlag i skogen, på høgheia og i vassdragene omkring.
Høy beliggenheten gjør stedet snøsikkert store deler av vinteren. Vennesla kommune sørger for oppkjørte skiløyper i området. Kristiansand kommune eier stedet med tilhørende innmark og utmark med fiske- og jaktrettigheter, til sammen 1700 mål.
Tidligere var stedet feriekoloni for storbyen ute ved kysten. Fra 1970-tallet ble det etablert leirskole for grunnskoleklasser fra Kristiansand.
Leirskolen brukes også som naturskole (1 – 2 dager) og flere av de store friluftsorganisasjonene bruker stedet som base for aktiviteter. Bygdemiljøet er en viktig ramme for undervisningen.
I valg av tema og økter legger vi stor vekt på tilpasning til brukerskolens årsplan.

Noen læringsemner og aktiviteter

Barmark : april, mai, juni, august – oktober

• Barnas Gård med hest, kuer, sau, høns &&
  • Fiskeskole, garnfiske, oterfiske, tilbereding av fisk
  • Jaktskole, dyrespor, jaktsti,
  • Kanopadling, padling fra vann til vann med innlagt orientering og øyhopping

Vinter: (jan – mars)

• Barnas Gård
  • Ski/skøyte/trugeaktiviteter, skileik, skøytetur fra vann til vann, sporing med truger
  • Skiorientering
  • Isfiske
  • Til topps
  • Tiur og orreleik (mars-april)
  • Utlån av ski, skistøvler og staver og skøyter

Tema-leirskole

• Mobil leirskole, -en reise fra innland til kysten med museumsjernbanen, kombinert med sykkel og kløvhest på den 1000 år gamle Fjellmannsvegen fra Setesdal (aug,sept,mai,juni).
  • Juleleirskole, -utgangspunkt i lokale juletradisjoner og gjøremål knyttet til disse (nov-des)

Fritidsaktiviteter ute:
Volleyball, five-a-side, klatrevegg, fiske, skileik, refleksløype

• Eier: Kristiansand kommune
  • Pedagogisk ledelse: Rektor og lærer ansatt av Kristiansand kommune
  • Driftssesong: Hele året
  • Kapasitet: 50 elever
  • Påmelding og forespørsel: Direkte til leirskolen
    (evt. Skolekontoret)

Gå tilbake til alle leirskoler