Knattholmen kystleirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Knattholmen kystleirskole er et spennende leirskoletilbud i østlandsområdet. Vi holder til helt ytterst i Tønsbergfjorden, 8 km fra Sandefjord sentrum/ jernbane (Vestfoldbanen). Natholmen er en brofast øy på 200 mål der Knattholmen leirsted utgjør ca. 180 mål. Knattholmen har vært KFUK/KFUMs leirsted siden 1923 og er således et sted med tradisjoner.
Øya ligger i naturskjønne omgivelser med egne badestrender og mange muligheter for varierte fritidsaktiviteter.

Vi bruker naturen som klasserom og undervisningen bygger på følgende hovedtemaer:

Kystkultur

Knattholmen ligger midt i det kjerneområdet der vikingene kjempet for tilværelsen. Elevene vil få et lite innblikk i gamle tradisjoner og levemåter, delta i fiske med tradisjonell redskap og se vår tid i et historisk perspektiv. Elevene lærer å ro, og vi har både glassfiberbåter og historiske prammer (klinkbygde trebåter, en 2000 år gammel byggeskikk som nylige ble inntatt på UNESCOs verdensarvliste).

Friluftsliv

Knattholmen gir med sin beliggenhet rike muligheter for friluftsopplevelser på land og i skjærgården. All undervisning foregår utendørs, uansett vær!
I tillegg til roing, ligger forholdene godt til rette for bl.a. kano- og kajakkpadling, fiske, fjellklatring, orientering, flåtebygging og bading. I kjempehuska får du føle “magesuget”!

Vi har som mål at alle skal få utfordringer der de opplever mestring.

Økologi

Havet som økosystem er et viktig og naturlig tema. Vi skal på oppdagelsestur i fjæra med hover og vannkikkerter, og bygge saltvannsakvarium med alt det rare vi finner og fanger. På båtturen i skjærgården trekker vi teiner. Deler av fangsten tar vi vare på i et stort akvarium på 3000 liter. På fritiden er det mulighet for å prøve fiskelykken fra robåter, med bunnsnøre og blåskjell som agn.

Gode naturopplevelser skaper naturglede og legger grunnlaget for miljøbevissthet.

• Sesong:          Vår og høst
  • Varighet:       Mandag til fredag
  • Kapasitet:      150 elever
  • Eier:                 KFUK-KFUM Vestfold og Telemark
  • Bestyrer:       Magne Svorstøl
  • Pedagogisk ansvar:  Sandefjord kommune ved leirskolelærere og
    rektor Hans Christian Nystad.