Haugen Gård leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Leirskolen ligger ved inngangen til Trollheimen (ved Nerskogveien), 9 km fra Oppdal sentrum.
Haugen Gård er en bondegård med fjøs og dyr. Den ligger i åpent jordbrukslandskap 720 moh., og har nærområde med mange muligheter for fritidsaktiviteter.
Leirskolen har vært i drift siden 1972.

Haugen Gård er en ”liten” leirskole, noe som gjør at forholdene blir oversiktlige og trygge både for elever og voksne. Dette, i tillegg til et bevisst fokus på den enkelte elevs behov og forutsetninger, skaper et miljø der alle får muligheten til å ta initiativ, til å ta ansvar og til å utvikle sine sterke sider til fellesskapets beste.
Naturomgivelsene og aktiv bruk av disse har også en beroligende og positiv effekt, særlig for barn med stort aktivitetsbehov.

Vår pedagogiske målsetting er at leirskoleoppholdet gjennom aktivitetsbasert læring skal gi elevene kunnskap om og forståelse av naturen som omgir oss.

Emner som gjennomgåes på leirskolen:

• Planlegging og gjennomføring av dagstur og overnattingstur

• Vær og vind i fjellet, valg av riktig utstyr

• Kart og kompass, GPS

• Leiretablering, matlaging ute

• Dyre- og planteliv i fjellet

• Førstehjelp, kameratredning

• Kanopadling

• Ørretfiske sommer og vinter

• Skileik og skiinstruksjon

• Skredlære og søk med tradisjonelle og moderne hjelpemidler

I tillegg har vi en del frivillige tilleggsaktiviteter, bl.a. moskussafari og en dag i alpinanlegget.

• Eiere: Tove Husdal og Svein Asphaug Dørum
  • Pedagogisk ledelse: Tore Krogen
  • Driftssesong: Hele skoleåret (unntatt nov./des.)
  • Kapasitet: 40 senger
  • En leder pr. 15 elever gratis.